Permohonan Kemasukan ke MRSM 2014

/
4 Comments
Sempena keputusan UPSR 2013 yang sudahpun diumumkan secara rasminya pada hari ini, 14 Disember 2013, jadi rasa terpanggil untuk berkongsi sedikit-sebanyak info berkaitan permohonan kemasukan ke Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) 2014 untuk pengambilan pelajar tingkatan 1.




Kenapa MRSM? Kerana aku sendiri pun salah seorang pelajar yang pernah belajar di MRSM selama 5 tahun. Jadi, tahu la selok-belok sistem pendidikan dan budaya di MRSM. Cikgu-cikgu dulu pernah kata, "Awak tahu tak? Awak semua ni pelajar cemerlang UPSR yang direject. Tak dapat SBP, diorang pass ke MRSM" Aku tak tahu lah itu hinaan atau pun hanya gurauan. Dalam hati aku selalu kata, "Tak kisah pun, keh3" Cuba ambil kata-kata tu sebagai semangat. Apa yang penting, kita buktikan tanggapan itu tidak benar. Cuba buktikan kat mana-mana pun kita belajar, kita boleh berjaya dan cemerlang. Kalau nak berjaya, sekolah kampung pun boleh berjaya. Bezanya, NAK ke TAK NAK. Tu je.


Aiyak, dah panjang berbebel. Harap-harap dapat bagi semangat kat adik-adik yang bakal menjejakkan kaki ke MRSM kelak. Back to topic asal, untuk semua ibu bapa, abang, kakak, mak cik, pak cik, mak long, pak ngah, mak teh, pak lang, dan semua sekali. Kalau berminat nak hantar anak-anak atau anak-anak buah atau adik, boleh rujuk tarikh-tarikh penting yang berkaitan dengan permohonan kemasukan tingkatan 1 ke MRSM bagi tahun 2014.


Permohonanan Kemasukan ke-MRSM 2014

Pengambilan Tingkatan 1
Iklan di akhbar perdana
03 & 04 Nov. 2013

Permohonan Kemasukan (secara online) ke MRSM
14 – 27 Nov. 2013

Bagi Semenanjung , Sabah & Sarawak (Selepas keluar keputusan UPSR)

Ujian UKKM Ting. 1 & Temuduga
31 Dis. 2013 – 04 Jan 2014

Pendaftaran pelajar baru Ting. 1 ke MRSM
13 Jan. 2014


MRSM
Program IGCSE
Program Ulul Albab
Program Biasa
Notakaki: Nak tahu apa beza IGCSE, Ulul Albab dan Biasa? Mungkin akan berkongsi pasal ni dalam blogpost seterusnya.


Untuk lepasan PMR 2013 pun ada kalau berminat nak sambung pengajian di MRSM untuk Tingkatan 4. Selamat mencuba!

Pengambilan Tingkatan 4

Ujian UKKM Tingkatan 4
25 – 29 Nov. 2013

Pendaftaran pelajar baru Tingkatan. 4 ke MRSM
3 Feb. 2014
 
Sila kongsikan info-info berikut untuk adik-adik, anak-anak, anak-anak buah, sepupu-sepapat, dan saudara-mara yang terdekat. Semoga bermanfaat. 


Permohonan Online Tingkatan 1 Pengambilan 2014 ke MRSM (Klik sini)

 

Semakan Status Permohonan Tingkatan 1 Pengambilan 2014 (Klik sini)

 


You may also like

4 comments:

  1. Replies
    1. sama-sama
      semoga bermanfaat untuk adik-adik/anak-anak lepasan UPSR

      Delete
  2. teringin nak tau program dari mrsm tu.,...
    hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. program Ulul Albab, biasa, dan IGCSE.. Nanti akan explain di entri seterusnya

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...