1979 - 2011 : STADIUM GELORA BONG KARNO

/
9 Comments



1979

Allahyarham Mokhtar Dahari intercept bola Ronny libero lalu melepaskan rembatan menewaskan Ronny Paslah untuk jaringan tunggal di Senayan, Indonesia pada September 1979. Memberikan pingat emas untuk Malaysia menentang Indonesia di tempat sendiri. Emas ke-tiga bola sepak untuk Sukan SEA.


1989
10 tahun kemarau kilauan emas, akhirnya sekali lagi menang pingat emas bola sepak untuk sukan SEA!


2009

Emas terakhir bola sepak di sukan SEA adalah pada tahun 1989. Setelah kemarau kilauan emas bola sepak dalam sukan SEA selama 20 tahun, akhirnya skuad Datuk K. Rajagobal membuktikan pasukan Malaysia masih berbisa di Laos untuk meraih emas. Sekaligus menaikkan martabat bola sepak kebangsaan.


2011
Sepakan penalti Badrol Bakhtiar melenyapkan ego tuan rumah, Indonesia setelah terikat 1-1 selepas tamat masa tambahan. Akhirnya, sekali lagi pingat emas buat Malaysia untuk bola sepak sukan SEA dalam tempoh dua tahun berturut-turut. Pingat emas ke-6 bola sepak sepanjang sukan SEA diperkenalkan.

Tahniah buat Ong Kim Swee dan seluruh pemain dalam skuad Harimau Muda!

Menang pingat emas itu nombor dua, 
dapat senyapkan 100 00 penyokong Indonesia itu yang utama!


notakaki : Kesekian kalinya penyokong tuan rumah hampa, terdiam kaku di bangku di tempat sendiri. Pertama, semasa perlawanan akhir Piala AFF 2010, kemudiannya perlawanan peringkat kumpulan sukan SEA dan terkini, perlawanan akhir Sukan SEA. Semoga kemenangan malam ini dapat menundukkan ego mereka, dan mula menyebut nama MALAYSIA dengan betul dan bukannya MALING SIAL dan sewaktu dengannya.

Untuk faham apa yang cuba aku sampaikan, boleh tengok video ni : SIDJI


Hentikan provokasi, elakkan kontroversi, kita serumpun biarlah serasi. 
Usah sangsi, pasti keamanan dan kesejahteraan bersama dikongsi!


You may also like

9 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. wah! siap ado kronologi lagik tuh... peminat bola yea?

    p/s: tengssss 4 the condolence...

    ReplyDelete
  3. semalam mase bola sepakan baddrol leret masuk gol, saye melompat2 gembira!

    haha! tahniah Malaysia!

    dill.

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah.. arap2 lepas ni senyap la kata2 mereka semua kepada negara kita sepertimana terdiamnya mereka di Gelora Bung Karno malam tadi..

    masa penalti tu siap bangun dah macam pemain menunggu minit2 akhir.. hehee..

    ReplyDelete
  5. akuzle:
    sejarah mungkin berulang!
    1979 -> 2011
    harap-harap, lepas ni harimau malaya lebih mantap
    semoga dapat menandingi legasi Allahyarham Mokhtar Dahari

    ReplyDelete
  6. dill:
    tendangan Badrol paling dramatik
    bola bergolek pun slow motion
    nasib baik lepas line goal
    huh!

    ReplyDelete
  7. HaiDa HiDa:
    masalahnya, lepas Malaysia menang penalti pun masih nak provok utk lakukan dopping test
    aih, susah betul orang yg tak dapat terima kekalahan
    macam-macam alasan dicari

    apapun, EMAS sudah mutlak menjadi milik MALAYSIA!
    aummmmmm

    ReplyDelete
  8. Hazwan Arif:
    aummmmmm

    SEA sudah, jom kelayakan OLIMPIK pulak

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...