RESIPI PUDING ROTI KISMIS CALIFORNIA DAN SOS KASTARD

Rasanya tak terlambat lagi untuk aku mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pembaca. Macam mana raya korang? Untuk yang tak dapat balik beraya di kampung macam aku, bersabar lah ye. Sama-sama kita timba pengalaman baru. Apa aktiviti korang sepanjang cuti raya ni memandangkan tak dapat menziarah ke rumah saudara-mara dan kawan-kawan? Untuk aku, memang aku spend time di dapur. Buat menu-menu favorite kalau balik beraya di kampung. Untuk tengok menu yang dah aku buat, korang boleh follow hashtag #DapurPB di media sosial.


Apapun, untuk perkongsian kali ini. Aku nak share 2 resipi ringkas menggunakan Kismis California. Actually, ini first time aku buat Puding Roti. Jadi, alang-alang dah berjaya buat dengan hasil yang yummeh, aku nak share kat sini buat kenang-kenangan. Untuk sesiapa yang nak try buat Puding Roti, hah boleh lah refer resipi ni. Serious, memang cepat, mudah dan sedap! Paling penting, menu berkhasiat.


Resipi Puding Roti Kismis California dan Sos Kastard


Bahan-bahan Puding Roti Kismis California
  • 4 sudu besar Kismis California
  • 2 sudu makan mentega dicairkan
  • 8 keping roti sandwich
  • 500 ml susu segar
  • 3 biji telur
  • 1 sudu teh esen vanilla

Bahan-bahan Sos Kastard
  • Susu segar 400 ml
  • Air 50 ml
  • 1 sudu makan gula perang
  • 2 sudu makan tepung Kastard (larutkan dalam air) 


Cara Penyediaan Puding Roti
  1. Masukkan 500 ml susu segar dalam bekas
  2. Tambah 3 biji telur
  3. Masukkan mentega yang dicairkan
  4. Masukkan 1 sudu teh esen vanilla
  5. Kacau semua bahan yang dicampurkan sehingga sebati
  6. Carik, potong 8 keping roti sandwich dan tuang bahan yang dikacau tadi ke atas roti
  7. Biarkan selama 10 minit supaya adunan terendam sebati.
  8. Sapukan sedikit minyak pada loyang dan tuangkan adunan roti tadi
  9. Taburkan Kismis California
  10. Bakar selama 30 – 35minit, pada suhu 160 Celcius

Cara Penyediaan Sos Kastard
  1. Tuangkan susu segar
  2. Masukkan air
  3. Tambah gula 
  4. Tambah larutkan tepung kastard dan kacau sebati untuk mengelakkan berketul
  5. Masa atas api sederhana sehingga kuah menjadi pekat dan tutup api

Kalau nak lagi sedap, korang boleh letak Puding Roti Kismis California dan Sos Kastard tadi dalam peti. Puding Roti Kismis California dan Sos Kastard yang sejuk boleh dihidangkan sebagai snek minum petang yang sihat dan berkhasiat. Memang sedap!




Resipi Dadih Dengan Sos Mangga dan Kismis California 


Bahan-bahan Sos Buah Mangga dan Kismis California
  • 3 sudu besar Kismis California
  • 1 biji mangga dipotong kiub
  • ½ biji mangga pureed

Bahan-bahan Dadih
  • 2 cawan air
  • 10 g serbuk agar-agar
  • 1 litre susu segar
  • 3 sudu makan gula perang

Cara Penyediaan Dadih
  1. Panaskan air dan masukkan serbuk agar2 hingga larut dan mendidih
  2. Masukkan susu segar dan gula
  3. Apabila sudah mendidih tutup api 
  4. Letakkan di dalam bekas dan biarkan sejuk
  5. Masukkan ke dalam peti ais 
Cara Penyediaan Sos Buah Mangga
  1. Kisar mangga hingga menjadi pureed
  2. Letak dalam bekas dan campurkan bersama mangga yang dipotong kuib
Dadih yang sudah mengeras dan sejuk siap-sedia untuk dihidangkan. Korang hanya perlu tuang sos mangga di atasnya bersama Kismis California. Hidangan ini memang sedap untuk dinikmati sebagai juadah manisan yang sihat dan menggunakan manisan buah semulajadi. 

Jom Raya Secara Sihat

Semenjak raya ni kan, aku dah makan macam-macam benda. Korang pun mesti sama kan? Jadi, di kesempatan ini juga aku nak berkongsi tentang tips raya secara sihat. Perkongsian ini istimewa dari dietitian iaitu Nurul Aziah Musa. Jom sama-sama kita baca dan ambil sedikit-sebanyak ilmu utnuk sama-sama kita amalkan.


Pengambilan makanan yang tidak terkawal dan berlebihan boleh menyebabkan kenaikkan berat badan secara mendadak di musim perayaan ini. Ianya juga boleh meningkatkan risiko kepada penyakit kronik untuk jangka masa panjang. Oleh itu, adalah disarankan agar amalan pemakanan yang sihat semasa bulan Ramadhan boleh diteruskan di sepanjang bulan Syawal ini.

Antara garis panduan yang boleh diamalkan adalah seperti berikut:
  1. Makan dalam saiz hidangan atau kuantiti yang kecil
  2. Pilih makanan yang sihat.
  3. Pilih makanan yang tinggi serat
  4. Hadkan pengambilan makanan yang manis dan berlemak 
  5. Pilih buah-buahan segar sebagai snek atau pencuci mulut
  6. Hadkan pengambilan makanan yang tinggi kandungan garam 
  7. Minum air kosong berbanding minuman berperisa seperti berkarbonat atau minuman yang manis-gula
Perancangan menu untuk tetamu yang bakal hadir rumah juga hendaklah diberikan perhatian untuk memastikan keseimbangan pengambilan makanan dan penggunaan tenaga.  Pelbagaikan menu dengan menyediakan pelbagai pilihan buah-buahan segar dan salad sayur-sayuran atau buah kering secara semulajadi seperti Kismis California untuk hidangan menu yang lebih sihat. Menu yang sihat adalah daripada kaedah masakan seperti bakar, panggang, kukus dan rebus.


Kismis California adalah sejenis bahan yang sangat serba boleh digunakan di dapur. Ianya boleh digunakan dalam pelbagai sajian makanan pastri, manisan dan minuman. Kismis California adalah sumber makanan segera yang mudah dan boleh menjimatkan masa untuk para ibu suri rumah & profesional yang mahukan kaedah cepat & mudah untuk membuat sendiri juadah makanan


Antara sumber pilihan makanan sihat yang boleh disediakan untuk juadah Hari Raya adalah daripada buah-buahan kering seperti Kismis California. Kismis California merupakan sumber makanan yang manis secara semulajadi. Seperti yang ditekankan melalui slogan “Sweet Naturally”, Kismis California tiada gula tambahan dan ianya merupakan antara kismis terbaik di dunia kerana kualitinya yang bermutu dan mematuhi standard penghasilan yang tinggi.

Menjadi makanan ringan yang sihat dengan kemanisan semula jadi bermakna Kismis California dapat digunakan sebagai pengganti gula untuk banyak resipi termasuk roti dan kek.


Kismis California adalah contoh snek sihat, menjimatkan dan senang untuk kita perolehi. Ianya di pek dalam bungkusan kecil yang mudah dan muat untuk dibawa ke dalam beg tangan menjadikan-nya pilihan snek yang sangat mudah untuk dinikmati.

Rancang pemakanan harian anda mengikut panduan piramid makanan. Ini akan membantu mengimbangkan antara snek dan menu utama anda.  Oleh itu, anda harus menikmati pelbagai jenis makanan berdasarkan pengambilan harian yang disarankan. 

Untuk mengetahui maklumat lebih lanjut mengenai fakta pemakanan dan petua resipi mengenai Kismis California, korang boleh berkunjung ke website dan facebook Kismis California. 

Website:

Facebook:

Makan Secara Sihat, Resipi Kehidupan Sihat!

Post a Comment

0 Comments