STEVIA ALTERNATIF KEPADA GULA, HINDARI DIABETES DAN OBESITI

Pernah baca tak fakta yang dikeluarkan di dada-dada akhbar tentang kadar penghidap penyakit diabetes dan juga obesiti di Malaysia? Agak-agak korang kan, kita masih di tahap yang selamat ataupun pada tahap berjaga-jaga? Tak payah fikir jauh, just ambil contoh pasal diri kita sendiri. Dulu berat 50-60 kg, sekarang dah mencecah 70-80 kg. Fuh, seriau jugak bila fikir balik. Aku pun baru nak start ambil langkah berjaga-jaga untuk menurunkan berat badan. Kalau masalah berat badan, itu boleh nampak dengan mata kasar lagi. Macam mana pula dengan kadar kolestrol dan kandungan gula dalam badan? Hah, yang tu kena buat check-up baru kita boleh tahu tahap kesihatan kita.


Di kesempatan ini, aku nak share sedikit-sebanyak fakta yang sempat aku google tadi mengenai Diabetes dan Obesiti yang melanda Malaysia sekarang ini. Mudah-mudahan, apa yang kita baca ini dapat dijadikan peringatan kepada kita semua. 
 
Pada tahun 2014 dikatakan sebanyak 2.6 juta rakyat negara ini menghidap Diabetes dan pada tahun 2015 kajian mendapati penyakit itu meningkat kepada 17.5 peratus iaitu kira-kira 3.5 juta orang sekaligus menyenaraikan Malaysia antara negara yang mempunyai peratusan pesakit diabetes yang tinggi di Asia Tenggara. Hakikatnya statistik yang begitu merisaukan ini meletakkan Malaysia di tangga ke-10 di dunia dengan jumlah penghidap kencing manis teramai mengikut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Kelaziman obesiti telah meningkat dengan mendadak iaitu daripada 4.4 peratus pada tahun 1996 kepada 14 peratus pada tahun 2006. Kemudian telah meningkat kepada 15.1 peratus pada tahun 2011 dan terus meningkat kepada 17.7 peratus pada 2015.


Jadi, jelaslah. Diabetes dan obesiti adalah antara 2 perkara kronik yang sedang melanda rakyat di negara kita. Actually, banyak faktor yang menyumbang kepada diabetes dan obesiti. Dan faktor utama semestinya gaya hidup dan pemakanan kita semua. 




Salah satu usaha untuk mengawal kandungan gula dalam badan dan mengatasi masalah obesiti dan penyakit diabetes adalah dengan mengurangkan gula dalam makanan dan minuman. Langkah lagi berkesan, kalau boleh tukar gula kepada pemanis semulajadi iaitu Stevia sebagai alternatif kepada gula. Mesti korang tertanya-tanya kan, apa Stevia? Jadi, untuk perkongsian kali ini, aku nak share serba-sedikit info berkaitan stevia. Semoga bermanfaat!




KELEBIHAN STEVIA

  1. Menurun dan mengimbang kadar kandungan gula dalam badan
  2. Menurunkan kadar gula dalam darah, pesakit diabetes dan hypoglycaemia
  3. Melawaskan pembuangan air kecil
  4. Meningkatkan tenaga dalam badan
  5. Membantu sistem penghadaman makanan
  6. Membantu mereka yang mengalami masalah insomnia
  7. Berupaya mengawal berat badan (Obesiti)
  8. Mengurangkan masalah keradangan
  9. Menghilangkan sakit tekak kadar segera 
  10. Bantu buang lemak dan bina Otot untuk Sado/ kaki Gym/ Body Builder

Kenapa tak boleh makan gula atau minum minuman bergula? Bukan tak boleh langsung, tapi kalau nak jaga kesihatan kena lah kurangkan. Kalau nak elakkan diabetes mahupun obesiti, seboleh-bolehnya elakkan gula. Untuk pengetahuan korang, bila gula berkurang dalam badan untuk ditukarkan kepada tenaga, lemak mula akan dibakar untuk dijadikan tenaga. Pendek kata, teknik ini sangat sesuai untuk mereka yang sedang dalam usaha menurunkan berat badan dengan workout di gym atau exercise. Kalau rasa tak boleh hidup sangat bila tak boleh minum air manis, boleh guna stevia sebagai pengganti gula.




Cara guna Stevia bagi sesiapa yang nak cuba tukar rutin harian menggunakan pemanis semulajadi sangat mudah. Korang boleh praktikkan langkah-langkah seperti berikut:

  1. Titis dalam minuman atau masakan secukup rasa
  2. Titis 2 Titis dalam mulut sebelum tidur untuk segarkan badan keesokan hari
  3. Titis 2 titis ke tekak untuk hilangkan sakit tekak

Mesti korang pelik kan? Apa beza stevia dengan gula kalau dah dua-dua rasa manis? Kalau nak tahu, stevia ni diperbuat daripada tumbuhan semulajadi dan tidak dicampur dengan sebarang bahan kimia. Jadi, stevia terbukti lebih baik untuk kesihatan berbanding gula yang kita duk makan sehari-hari tu. Macam mana stevia dapat membantu menjamin kesihatan kita? Jom tengok!

  1. Dapat imbangkan dan turunkan kandungan gula dalam badan
  2. Dapat turunkan kadar gula dalam darah
  3. Dapat melawaskan kencing
  4. Mencuci sistem perkumuhan
  5. Kurangkan masalah radangan

One more thing yang korang perlu tahu adalah siapa yang sesuai untuk guna stevia? Kalau korang tergolong dalam 6 kelompok ni, aku cadangkan korang try guna stevia. Macam aku, aku tergolong dalam kelompok mana? Sah-sah la golongan yang nak cuba kurangkan berat badan dan kalau boleh nak elak daripada penyakit diabetes, nauzubillah. Korang dalam kelompok mana satu?

  1. Lelaki & Wanita semua peringkat Umur. (Bayi 0-5 Tahun tak boleh) 
  2. Wanita mengandung menghidap kencing manis kerana pembawakan baby.
  3. Body Builder(abang sado sedang diet nak bina muscle)
  4. Mereka sedang diet Atkins
  5. Pesakit Kencing manis
  6. Semua lapisan masyarakat dan peringkat umur yang mementingkan kesihatan.


Satu perkara aku suka dengan produk Stevia ni adalah kecil dan mudah dibawa ke mana-mana. Dengan kandungan 30ml untuk setiap botol, nak travel ke mana-mana dengan flight memang lepas. Nak letak dalam poket untuk bawa ke office pun mudah. Pendek kata, nak pergi makan kat mana-mana pun mudah nak bawa. Order je air teh kosong ke, kopi kosong ke, just tambah stevia dua tiga titis terus boleh minum.


Lama ke boleh tahan? Iya, hanya 2 titis setiap gelas dah memadai. Bukan tu je, kalau korang nak masak dan tak mahu guna gula, boleh juga guna Stevia untuk menambah rasa manis dalam hidangan korang, Magik tak? Aku dah cuba, korang bila lagi? InshaAllah, kita hanya berusaha. Mudah-mudahan, apa yang kita ikhtiar ni berhasil la ye. Kurangkan gula dalam minuman, tambahkan gula dalam senyuman :) Ingat, jangan sebab nak makan sedap, minum sedap, sampai kaki tergadai dek kena potong akibat diabetes. Kesihatan kena jaga.




Kalau ada mak ayah yang menghidap penyakit diabetes, atau saudara-mara dan kawan-kawan yang mengalami masalah obesiti yang sedang berusaha kurangkan berat badan, apa kata bagitahu dorang untuk cuba amalkan makan/minum guna stevia. Kalau nak dapatkan produk stevia, boleh hubungi nombor dan rujuk website/ laman sosial media seperti berikut:


No telefon:
 +6013-673 2012 / +6010-282 6344
Cash on Delivery (COD) hanya di area Senawang (Pesona Menawan)

Website: 

Facebook:

Post a Comment

1 Comments

  1. betul,ramai yang nak makan sedap tapi kesihatan lupa nak jaga,termasuklah diri den ni haaaaaa..huwarghhh..nice review moka :)

    ReplyDelete