SAMBUTAN "WORLD TOURISM DAY" PADA 27 SEPTEMBER SETIAP TAHUN


WORLD TOURISM DAY 2015
1Billion Tourists, 1Billion Opportunities


Tahukah anda? Malaysia merupakan salah satu negara yang tersenarai dalam United Nation World Tourism Organization (UNWTO). Dengan itu, Malaysia akan menyambut World Tourism Day yang telah diputuskan untuk disambut pada tanggal 27 September setiap tahun sebagai simbolik untuk menunjukkan kepentingan industri pelancongan dalam memacu kemajuan ekonomi dunia.


INFO
YB Dato’ Seri Mohamed Nazri bin Abdul Aziz was elected as the Vice President of the 21st UNWTO General Assembly in Madellin, Colombia on 16 September 2015. 

 
Untuk sambutan tahun 2015, tema sambutan yang telah dipillih adalah ‘1Billion Tourists, 1Billion Opportunities’ yang bertujuan untuk meningkatkan kesedaran tentang kepentingan industri pelancongan dan sumbangannya terhadap sosial, kebudayaan, poltik dan ekonomi dalam kalangan masyarakat setempat dan luar negara. Sambutan Tourism Day 2015 peringkat antarabangsa akan disambut di Burkina Faso, West Africa.

 
Untuk sambutan World Tourism Day 2015 di Malaysia, Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia melalui Malaysia Tourism Centre (MaTiC) akan menganjurkan pameran fotografi yang diberi nama #Kolektif1 bermula 26 September 2015 sehingga 30 Oktober 2015. Pameran tersebut akan menampilkan 78 foto menarik yang telah diambil oleh 28 jurugambar professional tempatan.


Aktiviti-aktiviti menarik lain yang turut diadakan sempena sambutan World Tourism Day 2015 adalah Fuji Global Photo Walk; Photography Talk; Hop on Hop off (HOHO) World Tourism Day 2015 Bus Launch dan juga Media City Tour.

 
Actually, banyak lagi event-event yang akan berlangsung sempena sambutan World Tourism day 2015 especially bilamana Kementerian Pelancongan & Kebudayaan turut berkolaborasi dengan pihak Taylor’s University untuk sambutan World Tourism Day peringkat universiti pada 29 September 2015 melalui program National Blue Ocean Strategy (NBOS). Dijangkakan , lebih 3,000 peserta yang akan mengambil bahagian termasuklah pelajar, pensyarah, wakil-wakil agensi pelancongan dan  juga industry players seperti Pacific Asia Travel Association (PATA) dan Tourism Educators Association of Malaysia (TEAM).
 
 
Antara aktiviti yang akan dianjurkana adalah seperti Cultural Stalls, Orang Asal Demonstration, Cultural Performances, ‘1Billion Tourists, 1Billion Opportunities’ Tourism Talk dan macam-macam lagi. Kolaborasi seumpama ini diharapkan agar dapat meningkatkan kesedaran terutamanya dalam kalangan pelajar tentang kepelbagaian dalam industri pelancongan dan dasar pembangunan yang sedang rancak dijalankan untuk kemajuan socio-economy negara.


Tanda sokongan kepada industri pelancongan negara dan memeriahkan lagi sambutan World Tourism Day 2015 , ayuhlah kita seluruh rakyat Malaysia bersama-sama mempromosikan destinasi menarik di Malaysia ke mata dunia dengan menggunakan hashtag #MYWorldTourismDay di sosial media tak kira di instagram, twitter ataupun facebook. Jangan lupa untuk gunakan hashtag #1billiontourists dan #WTD2015. Alang-alang tuh, letak lah hashtag #ProjekTravel sekali ye. Jom follow instagram @ProjekTravel
 
 

Post a Comment

0 Comments