Sector Focused Career Fair (SFCF), Talent Corp Malaysia

Kat Malaysia ni, ada macam-macam Career Fair yang dianjurkan terutama kepada fresh graduate. Salah satu Career Fair yang nak dikongsi di sini adalah mengenai Sector Focused Career Fair (SFCF). Kalau nak tahu, objektif utama SFCF adalah untuk memberi kesedaran kepada semua tentang peluang pekerjaan yang ada dalam sektor-sektor tertentu yang tergolong dalam 11 Key Economic Areas negara.



Baru-baru ini, pada 12 November 2013, Sector Focus Career Fair (SFCF) telah dianjurkan di Universti Teknologi MARA, Shah Alam. SFCF UiTM adalah hasil kolaborasi antara TalentCorp, Graduan, MDeC dan UiTM. Fokus utama untuk SFCF UiTM Shah Alam kali ini adalah tertumpu kepada Shared Services and Outsourcing (SSO).




Untuk SFCF di UiTM Shah Alam, terdapat lebih 30 syarikat termasuklah AIG, DHL, Electrolux, Frost & Sullivan, GlaxoSmithKline, HP, IBM, LaFarge, Sime Darby dan PwC telah turut serta. Setidak-tidaknya,SFCF juga memberi peluang kepada graduan untuk berjumpa CEO dan wakil senior HR untuk syarikat-syarikat yang turut serta face to face. Dalam masa yang sama, syarikat tesebut pun dapat cari calon sesuai untuk ditemuduga dan dipilih sebagai talent baru syarikat.


Eh, macam cam je, macam kenal je ..

Dalam program dua hari, pelbagai acara diadakan. Antaranya Caeer Talks dan Couch Corner Slot. Career Talk ni memberi peluang kepada anak-anak muda untuk mengetahui lebih mendalam mengenai bidang-bidang tertentu daripada tokoh-tokoh terkenal di Malaysia. Couch Corner Slot pulak dianjurkan untuk memberi peluang kepada anak-anak muda berinteraksi dengan wakil syarikat secara santai. Hah, macam Fara Fauzana tengah buat tuh. Tiba-tiba ada gambar junior sekali dalam gambar tuh, Oje dan Zaid, LOL.


Untuk maklumat lanjut mengenai SFCF terutama kepada graduan yang masih mencari kerja, boleh rujuk di www.talentcorp.com.my atau www.facebook.com/SectorFocusedCareerFairSFCF



Kepada semua job hunters, jangan lupa temujanji bersama SFCF di lokasi seterusnya iaitu di Dewan Sultan Iskandar, Universiti Teknologi Malaysia pada 4-5 Disember 2013.


Jangan lupa, LIKE facebook SFCF untuk career fair akan datang



Talent Corporation Malaysia Berhad (TalentCorp)
Ditubuhkan pada 1 Januari 2011 di bawah Jabatan Perdana Menteri untuk mengenalpasti talent-talent baru dalam sektor utama untuk kemajuan ekonomi negara. Kolaborasi dengan agensi kerajaan  dan syarikat-syarikat besar di Malaysia, TalentCorp mengutamakan 3 strategi utama iaitu:  
(1) Optimise Malaysian talent
(2) Facilitate Global Talent
(3) Membina Networks untuk Top Talent.


Disclaimer: This is a sponsored post  

Post a Comment

0 Comments