BOXOFFICE : NOSTALGIA RAMADAN

/
22 Comments
Ramadan sudah dekat. Analoginya, macam duduk di depan pintu la. Sekarang duk tengah ketuk-ketuk pintu dan bagi salam, tunggu masa pintu dibuka je dia akan masuk. Syaa'ban pula akan berlalu pergi.

Kesinambungan dari entri AWAK, BOLEH BERKENALAN? , nampaknya ramai kawan-kawan yang tak sabar menunggu kemunculan Ramadan tahun ni. Semoga, kita dikurniakan kesihatan yang baik dan umur yang panjang untuk meneruskan Ramadan pada tahun ini. Adakah ini Ramadan terakhir buat kita? Wallahuallam, kita pun tak tahu. Ye dok?

Jika dulu, Ramadan kita di kampung-kampung, bersama ibu, bapa dan ahli keluarga, mungkin kini Ramadan kita bersama rakan-rakan dan taulan.

Jika dulu, Ramadan kita di sekolah bersama teman-teman zaman hingusan, mungkin kini bersama rakan-rakan kampus di universiti.

Jika dulu, Ramadan kita di asrama penuh bersama warden dan teman seperjuangan, mungkin kini bersama rakan-rakan serumah yang menetap di rumah sewa atau kolej kediaman universiti.

Jika dulu, Ramadan kita di negeri sendiri, mungkin hari ini di perantauan.

Jika dulu, Ramadan kita seorang diri, mungkin hari ini sudah bersama isteri/suami (eh, belum lagi,hahaha)

Itulah bezanya dulu dan hari ini. Yang dulu tinggal memori yang menggamit hati, yang hari ini adalah realiti yang perlu kita jadikan sebuah erti.

Sebut soal memori, sudah pasti masing-masing ada cerita tersendiri bila berbicara soal Ramadan. Sekadar suka-suka, mengimbau balik kenangan mencuit hati yang kini menjadi nostalgia. Sempat juga bertanya kawan-kawan di formspring dan twitter tentang pengalaman menarik mereka bila sebut bulan puasa. Macam-macam cerita ada, masing-masing dengan cerita sendiri yang sempat mereka kongsi. Ada cerita yang tak kering gusi bila dibaca, tak percaya boleh baca sendiri. Yang duk tengah baca ni pun, konpem ada cerita menarik jugak kan? Tipu kalau cakap takde kenangan sewaktu kecik-kecik time bulan puasa. Apa yang pasti, semuanya kini hanya tinggal kenangan.


Apakah pengalaman anda untuk first time berpuasa dan berapakah usia anda ketika itu? (tidak kurang dari 80 patah perkataan)


FORMSPRING

sangat excited + penat coz wak2 2 kecil lagi..baru umo 5 tahun..abah kejut pagi2..'kak cik!bangun sahur..kak cik da besar,kena puase tau..nnt dapat pahala..'(begitulah kata2 abah kepada ku)..hehe..




perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan perkataan

Usia saye mase tu dlm 10 atau 11 tahun, dan saye puase penuh. sblum tu saye puase sparuh hari jer.



darjah satu kot..aku pergi dapur senyap2 dan terus teguk air ssegelas.then smpan balik gelas tu tanpa dibasuh..hik2




first time puasa? kalau diikutkan masa tadika, umur masa tu baru 5 tahun. tapi puasa sekerat hari ja. hahaha. lapar!! tapi masa nak berbuka, memang sangat sangat kecoh. selalu kacau arwah tok kukoq nyok, kadang-kadang, masa tengah kukoq tu, main-main rambut arwah. takpun, kacau mak buat kuih. kuih melaka yang paling best lah nak uli. hahahaha! mesti mak letak asing doh tu. =( kecewa rasa, paling tak tahan, masa nak berbuka, salah satu dari hari berpuasa tu, dalam 10 minit terakhir sebelum berbuka, juadah dah disediakan, saya dengan bangga gi makan dulu laksa (makanan bukak puasa hari tu), kan ada hiasan-hiasan atas laksa kan? nampak warna hijau cantik jeh, sekali telan... -___-

mau nangis!!!

urkhh! malu-malu. =PPP

uiks? 80 ke ni? cam da lebih. excited bercerita. haha!




dapat hadiah x klu cter best? hihi...ermmm...xigt ble stat puase...tp kecik2 lagi la....huhu...dlm darjah 1 or tadika...tp xpenuh la kan..hihi...ermmm..pgalaman..rasenye sume org ade pengalaman yang sama...iaitu ponteng puase...hihi...tp yg xleh lpe...mase drjah 3 or 4...masa ari 1st puase, bangun2 tdo, terus g kedai..beli keropok...mase nak makan tu, tiba2 teringat ari tu puase...pastu trus bagi keropok tu kat kwn cina aku...haha...nama dia lew..igt lg...hihi (xmenarik pon cter ni...haha)



mak, kalau puasa x bole mkn je kn.. minum bole..kn2??



tak ingat sama ada umur 5 tahun atau 6 tahun.. ibu kata saya first day terus puasa penuh sehari.. dan saya melepek je sehari puasa tu.. nice memory to remember.. hihi :p



erk 1st time pose ingat lak darjah bape..tp paling ingat la dedolu selalu curi2 minum dalam bilik air wakaka..air kolah tu..sanggup minum dah haus sgt..pastu kalau mandi lak mesti lama giler hehe..curi mkn x penah..sbb kalo curi mkn mmg x pose je terus wakakaka



-klo btol2 puasa penuh 30 hari,9 taun rasenye..
-masa first time puasa bese la klo setiap masa nak tengok jam kan..
-tak kua g mane2,duk kat umah jek sebab mak pesan klo penat tetap takleh minum air..
-fridge tu ibarat teman setia r dikala petang,orang susah mane nak ade air cond neh sume kan so fridge tu la pemberi hawa dingin..
-time puasa juga la mengada-ngada nak suh mak masak neh la,masak tuh la,bila bukak cket jek makan..
-waktu petang arwah ayah ajak ikut g beli kuih,rambang mata bila tengok pelbagai jenis kuih seperti akok,nekbak,jala emas,tahi itik n etc..
-klo nak citer memang tak muat page r,so sampai disini saje citer saya...-sekian-



cannot remember...



pengalaman 1st tym pose, erm.. tym tuh tadika (4 tahun), aq dgan keras kepalanya mahu berpose wlupun mak aq larang habis2an (budak agi katenye).. n aq pose stgah hari jer.. kol 12 tepat aq bukak r.. lahap sume mkanan n mnuman fav aq tym tuh coke.. ptg tuh gak, gastrik aq mnyerang n trpaksa dihantar ke klinik.. T-T smnggu pastuh bru mak aq bg pose stgah hari g.. :P



hahahaaha....
1st time puasa penuh waktu darjah 3...mula puasa sampai akhirnya puasa penuh...sampai lah skrg..cerita menarik?entah..hehe



hahaha...mse 2 umo 5thun kowt.tp de maen tipu ckit la.minum air time amek wuduk.hehehe




Wah, tak ingatlah bila, tapi yang pasti, umur aku 4 tahun aku dah pandai baca dah. haha..(lari topik jap) Erm, time kecik2, aku paling tak suka time bulan puasa, mak aku masak nasi goreng tuk lunch adik aku. Dahla nasi goreng tu favourite aku. So, mmg byk ah puasa sampai tengah hari je. Tapi aku istiqamah kot puasa setengah hari selama sebulan. Time tu, aku selalu tambah setengah hari puasa hari ni ngan setengah hari esok jadi satu hari. Bila time raya, leh la berlagak konon-konon puasa banyak hari. Padahal satu hari pun tak penuh. Sebagai hadiah penat lelah aku berpuasa setengah hari selama sebulan, aku dapat lah duit raya dalam sampul duit raya paling cantik ah bagi aku. Ok tak cerita aku ni?

AbirAbhar 


TWITTER

 
  1st time puasa mse darjah satu.. tp time rehat mkn je.. sbb mak bk bg duit blanje.. kah3..

 
first puasa masa umo 5thun..n first day merana gle..sbb ada air 100+ dalam peti sejuk..dan akhirnya kol3/4 aku bbuka pose..haha

Kalau tanya aku sendiri, apa pengalaman paling menarik pasal puasa di bulan Ramadan. Aku akan jawab KERANA SEBOTOL MIRINDA MERAH. Kenangan yang akan melekat di benak fikiran sampai bila-bila.



 Setiap orang pasti ada cerita sendiri bila berbicara soal bulan puasa di bulan Ramadan.
Dan cerita di zaman kanak-kanak paling indah untuk dikenang dan mampu buat kita tersenyum.


Apapun, selamat menyambut bulan Ramadan untuk tahun ini.
Semoga Ramadan kali ini lebih baik dari sebelumnya.

Kepada semua pembaca blog ni, tak kira pembaca setia mahupun curi-curi baca, kalau ada salah silap tu, harap dimaafkan ye. 

Selamat berterawih
Selamt bersahur
Selamat berbuka

Ikhlas dari Penaberkala


notakaki : Terima kasih kepada semua rakan-rakan yang berkongsi cerita masing-masing. Biarkan kenangan terabadi di sini. Nanti boleh cerita balik kat anak cucu kita,haha


You may also like

22 comments:

  1. hehehehe
    tunggu penyimpan mohor besar raja2 yang baru umum puasa
    :-)

    ReplyDelete
  2. kantoi disitu..haha..noob deli umor 10 tahun baru pose :P

    ReplyDelete
  3. HEHEHEHE

    Selamat Berpuasa:)

    Nanti mari la jale dumoh deh

    ReplyDelete
  4. Kisah menarik.hehe. zaman kanak-kanak semuanya gembira...aih..edih pulak aku teringat kembali semua tu.hehe

    Salam ramadhan kareem, moga dirahmati Allah

    ReplyDelete
  5. ramadhan kareem.
    setiap org ada kenangan ramadhan masing2. bagi kawe kenangan pose kg sgt menarik. balaisoh biasa buat majlis buka, setiap rumha kena bawa hidangan. ni plg best sbb kita bulkeh pilih hok mana lauk paling sedap..

    ReplyDelete
  6. selamat menunaikan ibadah puasa,
    semoga ibadah puasa pada kali ini lebih baik dari sebelumnya,
    Kejarlah pahala yang berlipat kali ganda yang telah dijanjikan oleh Allah SWT..:)

    ReplyDelete
  7. pengalaman puasa masa kecik, masa darjah 3,aku puasa sampai dah jadi cam sotong dah, dok telepek atas meja, jari ngan anak mata je yang gerak,cikgu siap cakap kesian tengok aku...hahahaha

    ReplyDelete
  8. Ini zaman bila punya jawapan neh??haha..

    ReplyDelete
  9. paling indah dlm hidup saya dpt ialah kenangan berpuasa di kampung. kini jauh merantau susah mau merasa masakan ibu

    ReplyDelete
  10. biase la beb.. plup... curik2 makan kuih... mak beli 10 kuih.. tengok2 tinggal 8.. mak cakap..."astagfirullah... sape ambil kuih niiii!!!!!!" hahahhaa

    ReplyDelete
  11. Hans:
    dah tukar orang rupanya penyimpan mohor-mohor besar
    sejak kecil sampai besar, orang sama je
    sakng baru tukar
    sempat snap masa dia umum kat tv,haha

    ReplyDelete
  12. Hazwan Arif:
    deli bukan nama sebenar tuh,haha

    ReplyDelete
  13. tieykah:
    selamat berpuasa tieykah
    beyeh, buat kueh rayo banyok tuh

    ReplyDelete
  14. Mohamadazhan.com:
    tapi skang, semua cerita ni sandarkan pada kenangan je lah
    manis untuk dikenang

    salam ramadhan al-mubarrak
    selamat berpuasa

    ReplyDelete
  15. shameel Iskandar:
    salam ramadhan boh
    kenangan menarik tuh
    macam-macam makanan ado
    so lagi, lepas terawih ada moreh
    merioh molek bilo ramai-ramai berkumpul

    ReplyDelete
  16. LiFe KaMi:
    terima kasih
    selamat berpuasa jugak diucapkan kepada life kami sekeluarga

    insyaAllah, doakan yg terbaik utk kali ini
    moga dapat bertahan sampai ke penghujungnya

    ReplyDelete
  17. alongxp:
    haha, seb baik tak pengsan tuh
    klu tak, nanya

    ReplyDelete
  18. Wan Pai:
    ini semua jawapan terkumpul soalan tahun lepas, 2010,haha

    ReplyDelete
  19. JIWA HAMBA:
    betul tuh, puasa bersama famili di kampung jauh lebih meriah
    sejak besar ni, susah sikit nk kumpul ramai-ramai
    2,3 hari sebelum raya baru dapat balik kampung

    ReplyDelete
  20. Sam Banjamin:
    kah3, nakal gila ko bro
    klu orang tnya sape makan, mesti buat dek je kan? lol

    ReplyDelete
  21. tapi yang baru ni muka dia garang kan
    ekekekek

    ReplyDelete
  22. Hans:
    yang baru ni muka siries,haha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...