ABC

/
11 Comments


pernah makan tak ABC?
ABC bukan alphabet/huruf
ABC ni sejenis makanan dan lebih tepat lagi sebagai dessert
AIR BATU CAMPUR atau dikenali jugak sebagai AIS KEPAL di sesetengah lokasi
namanya tidak penting, yg penting ia sedap dimakan

disini,aku bukan nak kupas pasal topik ABC
bukan nak ajar cara-cara membuatnya kerana aku sendiri pun tidak tahu
apatah lagi nak ajar cara-cara nak makan kerana pasti semuanya sudah tahu
disini apa yg ak cuba nak sampaikan adalah satu bentuk analogi untuk keadaan semasa dari perspektif berbeza

sebut je ABC, pasti semua sudah tahu bukan
ABC adalah AIR BATU CAMPUR, ini bermakna untuk menghasilkan ABC ia memerlukan pelbagai bahan yang perlu dibuat kombinasi/dicampur bersama
selain warna yang menarik, kepelbagaian rasa juga menarik minat penggemarnya
bayangkan kalau salah satu bahan kurang untuk membuat ABC, sudah tentu rasanya kurang sedap
begitu juga kalau sirap dan susu tidak dibubuh bersama, sudah tentu tidak dapat menghasilkan kombinasi warna yang menarik
di sini, apa yang penting adalah kombinasi bahan dan warna untuk menghasilkan ABC
ini bermakna, setiap komponen yang wujud dalam ABC adalah penting untuk menghasilkan ABC yang sedap dimakan dan menyelerakan bila dipandang
setiap bahan/komponen saling melengkapi antara satu sama lain untuk manghasilkan ABC yang sempurna!



cuba bayangkan ABC sebagai negara kita MALAYSIA
bahan-bahannya/komponen di dalamnya mewakili pelbagai bangsa, agama dan etnik
mahukah kita makan ABC yang tidak sedap?
bayangkan kalau susu dan buah kabung tak ada,mana kelebihan pada ABC di pandangan pemakannya
maka, tepuklah dada, tanya minda dan galilah dengan akal!
buatlah tafsiran dengan bijak walaupun analogi ini bukanlah analogi yang hebat untuk dibuat perbandingan
apa yang penting, semoga analogi ini mudah difaham dan dapat dicerna oleh minda dengan mudah

selanjutnya,
jika kita masukkan racun/bahan-bahan pewarna yang berlebihan, sudah tentu ABC yang dimakan akan mendatangkan komplikasi kepada sesiapa saja yang memakannya
jika racun, mungkin boleh membawa maut
jika pewarna berlebihan, mungkin membawa penyakit
jika berlebihan susu, mungkin mendatangkan diabetis
jika bahan yang digunakan dalam kondisi tidak elok/ tamat tempoh, sudah tentu akan membuat kita cirit-birit

mahukah kita makan ABC yang beracun/berbahaya?
sekali lagi, fikirlah sebelum bertindak untuk mengubah komposisi asal ABC

maka di sini, apa yang hendak disampaikan adalah setiap apa jua tindakan yang kita buat dalam proses pembikinan/pembuatan ABC, akan mendatangkan 1001 kesan dan akibat
jangan pula sampai akibat tangan gatal yang menjahanamkannya, orang yang makan dan tidak bersalah menjadi mangsa!

cuba kita kaitkan apa yang berlaku di negara kita saban hari
semoga, setiap daripada kita sedar apa yang berlaku dan memikirkan inisiatif/solusi kepada permasalahan yang berlaku
langkah bijak adalah bukan provokasi, bukan jua demonstrasi
tetapi langkah sebenarnya adalah toleransi dan demokrasi
hakikatnya, ia begitu sukar
apa yang difikir tidak selari dengan tindakan yang diambil
apa yang dirancang tidak selari dengan perlaksanaan
justeru, apa yang telah berlaku jangan kita keruhkan keadaan
semoga pendekatan yang terbaik dilakukan

isu kaum/agama bukan satu gurauan
kerana ia bakal mencetuskan seribu satu permasalahan
jangan anggap ia satu permainan
kelak kita semua kerugian!



kadang-kadang apa yang berlaku membuat kita berfikir sejenak!

sila baca isu ini: apa dah jadi hari ini?

ini bukan isu ABC lagi, ini isu yang lagi sensasi!


terima kasih kepada beliamuda kerana menerbitkan artikel yang tidak seberapa ini di blog beliau!


You may also like

11 comments:

  1. nuar! sungguh menarik analogi kali ni. boleh tak aku anggap ini sebagai pos/entri pertama mung ni blog beliamuda? nama dan kredit sepenuhnya atas nama mung.

    ReplyDelete
  2. suka entri nie :)
    analogi yg mudah utk difahami

    ReplyDelete
  3. Cik Biol:
    ABC mmg sedap,tambah2 yg special

    ReplyDelete
  4. nifi a.k.a beliamuda:
    haha,sila2..n0 problem..
    tapi penambahbaikan perlu utk blog seperti beliamuda

    ReplyDelete
  5. nifi a.k.a beliamuda:
    haha,sila2..n0 problem..
    tapi penambahbaikan perlu utk blog seperti beliamuda

    ReplyDelete
  6. mirah:
    tenkiu
    oklah tu,objektif tercapai klu org paham,haha

    ReplyDelete
  7. jejom buka gerai abc kat pasar malam yohooo..abc cocktail..who noes???

    ReplyDelete
  8. inilah yang dikatakan memandang bukan sekadar memandang.. memandang dengan persepsi mata hati... Bila memandang dengan mata hati, ABC pun bisa mendantangkan ilham untuk menggerakkan jemari di papan kekunci... tahniah... entry yang semacam ini lah yang kita cari... ABC... bukan sekadar campuran susu, air gula dan sirap semata-mata...

    ReplyDelete
  9. ELf:
    cocktail blh la buat, buat dan makan sendiri bukan jual

    ReplyDelete
  10. Zulkifli Bin Sa'don:
    thanks
    entri sekadar meluahkan apa yg ada di minda
    sebenarnya byk benda yg boleh kita belajar dari persekitaran kita
    mujur ada blog,tmpt kita kongsikan apa yg kita fikirkan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...