#TSDayOut : Skypark Subang with Firefly & SimFlightKL

Pada 11 May 2013, pb sekali lagi telah terpilih untuk menyertai #TSDayOut. Cuma kali ini agak unik dan berbeza, kami dibawa ke Skypark Terminal, Subang. Jangan tertukar pulak ye, Skytrex dengan Skypark, dua tempat yang berbeza. Skytrex tu tempat yang main gayut-gayut atas pokok di Shah Alam. Skypark ni pulak adalah lapangan terbang (airport) di Subang. Sebelum ini, Terminal Skypark Subang dikenali sebagai Terminal 3, Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang.



Ini kali ke-2 pb mengikuti program bersama Tourism Selangor (#TSDayOut) selepas Amazing Race di FRIM Kepong. First and foremost, terima kasih tak terhingga kepada crew Tourism Selangor untuk jemputan khas dan layanan istimewa sepanjang lawatan ke Skypark Terminal, Subang. The best thing, as usual, I have chance to meet new friends. Nice to know all of you!


Ada lagi ke yang tertanya-tanya apa itu #TSDayOut? Mesti ramai yang berminat untuk join next event kan? Sebab, kebelakangan ni ramai kawan-kawan yang duk tanya, "Macam mana ko dapat join event #TSDayOut?" Terus-terang nak cakap, ini cuma nasib. Yang penting, kena rajin-rajin check website Tourism Selangor. Kalau ada event, mereka akan announce di website dan cepat-cepat isi details korang. Pihak Tourism Selangor akan pilih 30 orang yang bernasib baik. Apa kata, kalau berminat cekidout here: 

#TSDayOut
Tourism Selangor
Website

Twitter

Facebook


Alhamdulillah, penyertaan pb kali ini terpilih secara automatik. Sebab? Tuah ayam nampak di kaki, tuah pb nampak di entri. Sebenarnya, pb menang dalam write-up contest untuk Amazing Race di FRIM Kepong, jadi berpeluang lah untuk turut serta menghadirkan diri sempena majlis penyampaian hadiah.


Honestly, sepanjang hidup pb yang dah lebih 2 dekad ni, tak pernah lagi menyertai lawatan rasmi atau lawatan sambil belajar ke mana-mana lapangan terbang (airport). Kalau pergi ke airport pun, semata-mata untuk jemput/hantar sanak-saudara atau adik-beradik. Itu pun dapat tengok kapal terbang dari jauh je. This is the first time, special thanks to #TSDayOut. I'm feel so lucky. Mana tak nye, dapat pass card dan merayap sana sini dalam airport buat macam rumah sendiri. I think, this is once in a lifetime experience.


Jadi, bila #TSDayOut mengadakan aktiviti macam ni, melawat Skypark Terminal, Subang, pb rasa ini adalah inisiatif baru yang wajar diketengahkan. Untuk orang macam pb, lawatan macam ni amat bermakna. Ye lah, naik kapal terbang pun baru sekali. Dah pergi melawat airport, tiba-tiba rasa berkobar-kobar pulak nak pergi travel. One fine day, hopefully. Selain dapat tahu prosedur dari A to Z sebelum menaiki pesawat, kami juga (30 bloggers) dibawa untuk meninjau tempat-tempat menarik di sekitar Skypark Terminal. Nak tahu apa yang menarik di Skypark Terminal, Subang? Jangan bimbang, pb akan kongsikan sedikit-sebanyak info untuk pengetahuan dan rujukan korang semua di entri special terutama pasal Skypark Terminal, Firefly dan SimFlightKL. Tunggu.......


PESERTA
Di bawah ni adalah senarai 30 bloggers yang bertuah untuk menyertai #TSDayOut ke Skypark Subang bersama Firefly & SimFlightKL. Yes, we are so lucky! Awesome trip, good experience and happening event.  Combo!


TENTATIF PROGRAM

PENDAFTARAN
Seawal jam 8:30 pagi, dah ramai bloggers yang sudahpun tiba di lokasi untuk pendaftaran. Selepas sign attendance, kami diberi  t-shirt #TSDayOut, Air milo untuk sarapan, button name tag as usual, dan perlu mengisi borang. Settle semua tuh, ayuh kita sarung baju #TSDayOut . Dulu biru, kali ni kuning. Yeah!

Gelagat bloggers semasa pendaftaran
Credit to Nigel Low
Credit to Nigel Low
Sementara tunggu event start, sempat borak-borak dengan Melvin Paul dan Irfan. Kenal Melvin time event #TSDayOut FRIM Kepong. Irfan pulak, jumpa time trip ke Kuching. Pi mai pi mai tang tu jugak!


BRIEFING

Event dimulakan tepat jam 9:00 pagi, dimulakan dengan sesi taklimat oleh pihak Tourism Selangor untuk tentatif program kepada semua bloggers. Kemudian, kami diberi taklimat dan penerangan mengenai sejarah, latar belakang dan informasi mengenai Skypark oleh Mr Francis Anthony,  Senior Vice President, Skypark Subang. 

Get ready for tour!

Credit to Nigel Low
Hah, tu dia. Kusyuk betul duk dengar cerita pasal Skypark Terminal,Subang. Eksited sebab first time sampai ke sini.


SKYPARK TERMINAL, SUBANG

Lebih kurang 9:20 pagi, kami memulakan Airport Tour with Subang Skypark. Untuk cerita penuh pasal Skypark Terminal, Subang boleh baca di entri #TSDayOut : Skypark Terminal, Subang. Sebelum tuh, jom tengok teaser. Kasik suspen sikit :)



FIREFLY

Jam 9:45 pagi pulak, kami meneruskan aktiviti dengan Airline Tour with Firefly. Untuk cerita penuh pasal Firefly, boleh baca di entri #TSDayOut : Firefly. Untuk Firefly tour pun, ada teaser jugak. Jom,layan.......



SIMFLIGHTKL

Antara tarikan dan keunikan di Skypark Terminal, Subang bila adanya tempat untuk orang awam merasai pengalaman menjadi pilot. Tempat yang dimaksudkan tak lain dan tak bukan SimFlightKL. Pada pukul 11:15 pagi, kami semua dibawa untuk Simulator Tour with SimFlightKL. Sebelum korang baca entri di #TSDayOut :SimFlightKL , apa kata korang tengok dulu teaser yang tak seberapa ni daripada pb, keh3.




LUNCH

Setelah penat jadi pilot dan berfoya-foya di SimFlightKL, lebih kurang 1:15 tengahari, kami dibawa ke tempat yang eksklusif untuk lunch. Nak tau di mana? Di mana lagi kalau bukan di Peugeot Lounge.

Credit to paultan

VVIP sedang rancak berborak

Irfan - Puan Nadia - Puan Miela - Puan Nory


Sebenarnya, bukan calang-calang orang boleh masuk ke Peugeot Lounge ni. Kami bertuah sebab tempat makan tengah hari ditaja oleh pihak Peugeot Lounge. Menurut kata mereka, hanya pemilik Peugeot yang mendaftar keahlian sahaja yang dapat masuk. Macam membership punya style. So,kalau korang pemilik Peugeot dan tak tahu nak buat apa sebelum waktu penerbangan di Skypark Terminal, Subang boleh lah santai-santai di sini dulu.

Juadah tengah hari kami disediakan oleh Bubba Gump. Apa juadah yang disediakan? Jom, sama-sama telan air liur tengok menu yang best-best yang telah kami ngaaaaap!

Hiasan cantik sangat... Nak makan pun rasa sayang, LOL

Nyum nyum nyum... Makanan yang disediakan oleh pihak Bubba Gump memang sedap. Macam-macam ada. Jenuh nak rasa semua juadah yang ada. Semua lazat hingga menjilat jari.


CLOSING CEREMONY

Upacara penutup dan penyampaian hadiah diadakan pada jam 2:00 petang. Selepas selesai makan tengah hari, tiba lah ke kemuncak event iaitu majlis penyampaian hadiah kepada pemenag 3 photo terbaik untuk event di Skypark. Selain itu, penyampaian hadiah untuk 6 pemenang the best write-up about Amazing Race di FRIM Kepong juga diadakan serentak.

Closing ceremony
Sebelum meneruskan upacara penyampaian hadiah, kami mendengar ucapan ringkas oleh VVIP. Antaranya daripada Kapten Wafi (SimFlightKL), Peugeot Lounge boss, Mr Muizzuddin Mahmud (Head of Sales, SZB Commercial Firefly), Mr Francis Anthony (Senior Vice President, Skypark Subang) and Mr Fazli (Tourism Selangor)

Best photos





Best write-up : FRIM Kepong

1. Hidayat Masduki
  

5. Mastura Zuber

6.
penaberkala

Kapten Wafi (SimFlightKL) dan Encik Fazly (Tourism Selangor)

Alhamdulillah, ini rezeki pertama bersama #TSDayOut . Terima kasih diucapkan kepada pihak Tourism Selangor yang memilih entri pb sebagai salah seorang pemenang. Perasaan? Rasa cukup dihargai dengan nukilan yang telah dihasilkan. Rasa makin bersemangat untuk blogging to the next level.


Tahniah juga diucapkan kepada semua pemenang yang lain!

Credit to Nigel Low

GROUP PHOTO

Credit to Tourism Selangor
Credit to Nigel Low

Event #TSDayOut kali ni berakhir lebih kurang pukul 2:45 petang. Selepas selesai semuanya, sebelum masing-masing bersurai, sempat lagi kami posing-posing depan lensa kamera sebagai tanda kenang-kenangan. Harap-harap, dapat lagi join next event #TSDayOut.


Memory saved!

Post a Comment

23 Comments

  1. syoknya!

    nak daftar jugak la.fuuhhhhh!!! :)

    ReplyDelete
  2. Good blog bro! Like ur teaser videos :)

    ReplyDelete
  3. nape nama para puan-puan tak link kan terussssss T_____T baruuu nak merasa menumpang dekat blog femessss penaberkala ni. tapi sadissss. baruu nak mintak trafik sikit sorang :p berkira yeeee :p kuikuikui

    ReplyDelete
  4. I can spot the pic taken by me with all the Cik Puan's and Irfan there! It was nice meeting you guys then!

    ReplyDelete
  5. hahaha...Puan kan rasa tua dah ni huhu...

    ReplyDelete
  6. wah sonok
    tahniah jd pemenang :)

    ReplyDelete
  7. best woo..selalu je korang dpt join event2 ni..aku jugak yg hanya duk depan laptop tgk pengalaman korang....hehehe

    ReplyDelete
  8. blog-tips-kurus:
    betul-betul syok
    jangan lupa daftar untuk event bulan June nanti

    ReplyDelete
  9. Melvin Paul:
    thanks bro..
    just try new apps

    ReplyDelete
  10. nadia farahida:
    mana ada pemes, tak boleh lawan yaya and da gang
    siap masuk paper bagai,haha

    sorry ye, baru buat backlink
    arituh nak cepat, sampai tertinggal yang kome punye, lol

    ReplyDelete
  11. Zara AB:
    thanks ya for the pic
    credit to Zara AB
    nice to meet you :)

    ReplyDelete
  12. Mila Ahmad:
    letak cik kang, ramai pulak pi ngorat nanti, wakaka

    ReplyDelete
  13. Sop:
    Alhamdulillah, rezeki berterusan di bulam May
    terima kasih bro sop

    ReplyDelete
  14. Faizal Fredley:
    nanti ko dah stay KL nanti, jom join sesama bro

    ReplyDelete
  15. Zehan Ilyana:
    Jangan lupa join jugak eh nanti :)

    ReplyDelete
  16. yeayyyyy, thank you sooo much nuarr! :) nanti ada event pape kitorang roger lagii ehh :)))

    ReplyDelete
  17. ehhh rasa dah komen, ada tak eh? just nak cakap yeayyyyyyyyyyyyyyyyyyy :p
    HHAHAA

    ReplyDelete
  18. Jaddi molek dio loni!

    Nk business card so!

    ReplyDelete
  19. nadia farahida:
    orite yaya
    jumpa lagi di lain masa :)

    ReplyDelete
  20. Anonymous:
    misteri molek tukang komen tanpa nama nih,haha

    ReplyDelete
  21. Cik Nurul Siezuka:
    memang seronok kak
    dah la pi ramai-ramai,pakai uniform sama pulak tuh di airport
    pengalaman yg tak dapat dilupakan

    ReplyDelete