MAGIC

/
30 Comments


hebatnya kuasa mata

tak percaya?

benda tak bernyawa boleh bergerak rupanya

tidak perlu guna bateri untuk jana kuasa

hanya perlu guna mata kita

cuba tenung lama-lama

mata anda mampu menjadi suis bernyawa

kalau berkelip-kelip, maka berputarlah gambar tersebut seperti roda

kalau anda tidak berkelip, berhenti memandang dan pause kerdipan mata, maka gambar bulatan akan menjadi statik sahaja

tidak percaya?

cuba anda lihat dan buat dengan kadar segera

klik untuk besarkan imej untuk mendapatkan hasil yang optimum

awas, jangan tengok lama-lama, nanti anda pening dan pitam

inilah yang dinamakan kuasa mata

dengan istilah saintifiknya, ILUSI OPTIK namanya!




mana satu pilihan anda?
mata yang melihat
otak yang mentafsir





kita yakin dan tahu gajah berkaki 4,
tetapi kita tetap keliru berapa kaki gajah dalam gambar di atas
mungkin kita celaru untuk menentukan yang mana satu kaki gajah yang sebenar-benarnya!


oleh itu, berhati-hati dengan pandangan mata
kadang-kadang kita mudah tertipu dan terpedaya
apa yang dilihat seringkali tidak betul pada asasnya
apa yang difikir mungkin salah tafsirannya

fikir-fikirkan




cuba tenung lama-lama
apa yang dapat dilihat?
keliru bukan?



"when voice become visible, muteness become readable"

penaberkala




You may also like

30 comments:

  1. pandangan mata selalu menipu... pening mata aku memandangnya.. @_@

    ReplyDelete
  2. disc a dan b tu yang mana cepat bergantung pada mata kita yang melihat kan?.

    ReplyDelete
  3. aku waktu dulu rajin beli buku mastika
    suka main benda2 nih
    nampak bergerak
    hehehe

    ReplyDelete
  4. seyes ni memang menarik yg amat sgt.. sakit mata aku..

    ReplyDelete
  5. pening2 lalat jap..

    huhu...

    penaberkala,mana dapt idea ni..hehe

    ReplyDelete
  6. nifi a.k.a beliamuda:
    sebab itu kita perlu memandang dari perspektif yg berbeza, agar kita tidak mudah terkeliru
    haha, aku pun pening gak tgk

    ReplyDelete
  7. amirah:
    tepat sekali cik amirah
    ia bergantung kepada pergerakan mata kita
    unik bukan?

    ReplyDelete
  8. cik madu ♥:
    mata kanan anda lebih aktif kot

    ReplyDelete
  9. hans:
    haha, menarik gak kadang2
    tp sedikit pusing

    ReplyDelete
  10. suiseiseki:
    mungkin juga lazat dipandang :)

    ReplyDelete
  11. cik pingu:
    haha,menarik kan?
    saje je, buat exercise mata sikit

    ReplyDelete
  12. soffya cik bulan:
    pening sbb pergerakan mata aktif kot
    klu statik je, benda tu tak nampak berpusing

    search kat google pasal ILUSI OPTIK, then kua byk gambar.
    pilih yg menarik, maka jadilah entri ini

    ReplyDelete
  13. owh tidak..juling sudah...kena buat rancangan baru nih.sekarang dah ada halimah jongang.next kena wat elf julim.hahahaha..

    ps:cne nk main badminton klu julim gini seyh..bahana visible voice hoho..

    ReplyDelete
  14. ELf:
    lol, elf juling tak tahannya
    xpe, ni latihan utk mata supaya jadi lebih peka,hak3
    blh detect bulu tangkis yg selaju jet pesawat

    ReplyDelete
  15. uwaaaa juling mate aku...huhhu pening

    ReplyDelete
  16. mmg magic !

    nmpk bergerak2 gambar tu !

    nice ! :)

    ReplyDelete
  17. _Yaya_:
    uiks, jgn juling nnt jatuh saham

    ReplyDelete
  18. Ummi Hanie:
    nice kan sis?
    tp agak pening tengok lama-lama,haha

    ReplyDelete
  19. hahhahahahahah aku pening serius sgt pening


    gmbr last je tk pening


    sgt cool entry neh

    terfikir something u know ;)

    ReplyDelete
  20. jane:
    pening xpe, jgn pitam terus
    btw, tq sudi singgah sini
    salam kenal
    terfikir apakah?

    ReplyDelete
  21. pandangan mata salu xbetul..pandangan hati hanya kita yg tau.. pilihla mane satu.hehe

    ReplyDelete
  22. ada oang cakap kalo nampak disc tu berpusing2 maknanya kita ngan under tension

    ReplyDelete
  23. Darkbatman:
    yup,stuju bro
    lihatlah dgn mata hati

    ReplyDelete
  24. wani:
    serius?
    patut tgk asyik pusing je, konpem tgh stress,haha

    ReplyDelete
  25. tahu xper
    leh juling mata dibuatnya

    ReplyDelete
  26. agak pening jgk aku tgk gmbr tu dok brgerak ajer? hehe ape2pun nice...

    ReplyDelete
  27. NICK IRFAN:
    tu pasal
    boleh naik pitam bila tenung lama-lama

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...