CARI JODOH VS CARI INTERN

/
18 Comments

Sila pilih kategori anda

Kategori A: Anda bukan tergolong dalam kategori B
Kategori B: Anda masih belum mendapat placement untuk internship

Arahan:

Langkah 1: Pilih kategori anda

Langkah 2: Download lagu Cari Jodoh oleh Wali Band

Langkah 3: Untuk kategori A, sila pilih lirik A manakala kategori B, sila pilih lirik B

Langkah 4: Mainkan lagu yang siap sedia di download/ sedia ada dalam simpanan anda

Langkah 5: Jom, karok sama-sama.


LIRIK A
CARI JODOH
WALI BAND




Apa salahku apa salah ibuku
Hidupku dirundung pilu
Tak ada yang mau dan menginginkan aku
Tuk jadi pengobat pilu
Tuk jadi penawar rindu
Tuk jadi kekasih hatiku

Timur ke barat selatan ke utara
Tak juga aku berjumpa
Dari musim duren hingga musim rambutan
Tak kunjung aku dapatkan
Tak jua aku temukan
Oh tuhan inikah cobaan

Ibu-ibu bapak-bapak
Siapa yang punya anak
Bilang aku aku yang tengah malu
Sama teman-temanku
Karna cuma diriku yang tak laku-laku

Pengumuman-pengumuman
Siapa yang mau bantu
Tolong aku kasihani aku
Tolong carikan diriku kekasih hatiku
Siapa yang mau


Timur ke barat selatan ke utara
Tak juga aku berjumpa
Dari musim duren hingga musim rambutan
Tak kunjung aku dapatkan
Tak jua aku temukan
Oh tuhan inikah cobaan

Ibu-ibu bapak-bapak
Siapa yang punya anak
Bilang aku aku yang tengah malu
Sama teman-temanku
Karna cuma diriku yang tak laku-laku

Pengumuman-pengumuman
Siapa yang mau bantu
Tolong aku kasihani aku
Tolong carikan diriku kekasih hatiku
Siapa yang mau

Ibu bapak punya anak
Bilang-bilang aku aku yang tengah malu
Sama teman-temanku
Karna cuma diriku yang tak laku-laku

Pengumuman-pengumuman
Siapa yang mau bantu
Tolong aku kasihani aku
Tolong carikan diriku kekasih hatiku
Siapa yang mau


Ku tak laku-laku

Ku tak laku-laku

Ku tak laku-laku
_______________________________________________

LIRIK B

CARI INTERN

KULI BAND



Apa salahku apa salah kawanku
Internku dirundung pilu
Tak ada yang mau dan menginginkan aku
Tuk jadi pekerja baru
Tuk jadi pelatih baru
Tuk jadi kompeni internku

Timur ke barat selatan ke utara
Tak juga aku berjumpa
Dari hantar resume hingga temuduga
Tak kunjung aku dapatkan
Tak jua aku temukan
Oh tuhan inikah cobaan

Ibu-ibu bapak-bapak
Siapa yang punya kompeni
Bilang aku aku yang tengah malu
Sama teman-temanku
Karna cuma diriku yang tak laku-laku

Pengumuman-pengumuman
Siapa yang mau bantu
Tolong aku kasihani aku
Tolong carikan diriku kompeni internku
Siapa yang mau

Timur ke barat selatan ke utara
Tak juga aku berjumpa
Dari hantar resume hingga temuduga
Tak kunjung aku dapatkan
Tak jua aku temukan
Oh tuhan inikah cobaan

Ibu-ibu bapak-bapak
Siapa yang punya kompeni
Bilang aku aku yang tengah malu
Sama teman-temanku
Karna cuma diriku yang tak laku-laku

Pengumuman-pengumuman
Siapa yang mau bantu
Tolong aku kasihani aku
Tolong carikan diriku kompeni internku
Siapa yang mau

Ibu bapak punya kompeni
Bilang-bilang aku aku yang tengah malu
Sama teman-temanku
Karna cuma diriku yang tak laku-laku

Pengumuman-pengumuman
Siapa yang mau bantu
Tolong aku kasihani aku
Tolong carikan diriku kompeni internku
Siapa yang mau

Ku tak laku-laku

Ku tak laku-laku

Ku tak laku-laku

___________________________________________


Akhirnya, selesai sudah berkaraoke. Huh, sakit tekak-tekak. Minum air asam jawa jap, bagi lunak sikit suara.

Lirik lagu di atas adalah rekaan semata-mata untuk menghiburkan hati yang berduka-lara.

Cuba cari perbezaan dan persamaan kedua-dua lagu di atas?


_____________________________________________

ANALOGI

Dunia pekerjaan sekarang umpama mencari jodoh. Begitu juga degan peluang untuk mendapatkan tempat praktikal. Pilihan cukup banyak terhidang, tetapi begitu sukar untuk mendapatkannya. Proses mendapatkan jodoh dan pekerjaan adalah hampir sama kerana memerlukan peringkat demi peringkat tetapi sedikit berbeza konsepnya. Kesabaran, kesunggguhan dan membuat pilihan yang bijak adalah antara elemen penting untuk kedua-duaanya. Namun, kita tidak boleh lari dari rezeki dan ketentuannya. Tuntas, hanya padanya kita berserah setelah usaha dilakukan. Sama bukan?

Antara peringkat-peringkat yang terlibat yang mungkin boleh disamakan dalam satu parameter tetapi dari perspektif yang berbeza:

Merisik
Mencari kompeni mana yang betul-betul sesuai atau ada kekosongan

Meminang
Menghantar resume dan cover letter / temuduga

Akad
Persetujuan/ tawaran daripada kompeni

Kahwin
Pekerjaan bermula di kompeni, bukan melayari bahtera rumahtangga tetapi kerjaya

Nafkah
Gaji dan bonus yang dapat dari titik peluh pekerjayaan yang dilakukan

Cerai
Dipecat ataupun diberhentikan atas sebab-sebab tertentu


______________________________

Ada yang kahwin paksa, ada juga yang kahwin secara sukarela dan suka sama suka.
Kadang-kadang ada yang kahwin lari.

Ada yang dipaksa bekerja, ada yang bekerja dengan sukarela berdasarkan keinginan dan minat sendiri.
Kadang-kadang ada juga yang bekerja secara haram!

_______________________________

Lagi?
Dah abis idea, sudah ketandusan buah fikiran. Any idea?
Untuk huraian yang lebih lanjut, bolehlah cuba fikir sendiri. Selamat berfikir, bersama menjadi ahli fikir.

________________________________

at this time, i need you










::positive::



You may also like

18 comments:

  1. haha sodap lirik ni.cuba anta kat produser2 lagu fuhh kompom ilang kijo dorang derr..haha

    nway, insyaALLAH ada punyer.. :) good luck!!!

    ReplyDelete
  2. akhirnye
    kuar gak lagu ni
    lama kot aku tunggu
    nnti kite wat recording
    haha

    ReplyDelete
  3. alahai. kalau nyanyi sambil meleleh2 airmata memang drama~

    hakikatnya sabar itu tak semudah ia meluncur keluar dari lidah dan bibir.. namun ia amat manis di penghujung rasa sakit dan airmata.

    chaiyok, encik penaberkala. the time will come for sure!!

    ReplyDelete
  4. mantapnye entri...

    pena/nuar,

    jgn sedih2 sgt k...kalo Allah dah tetapkan rezeki kat 'atas' sana tu,ada lah...mungkin DIA nk awk sabar sikit kot...ade le hikmahnye tu :)

    ReplyDelete
  5. best gak lagu 2..
    jom karok sme2..ag best...haha

    jgn bessedih..
    insyaallah akan ada rezeki untuk dirimu...

    ReplyDelete
  6. kalaulah cari intern ni dianalogikan mcm cari jodoh..kenapa la bakal suami ni lmbt sgt reply bg confirmation nk ke tak? penantian satu penyeksaan tau...kalau nak, kata nak. kalau tak nak, takpe..nk move on to calon2 lain :P

    ape2pun...sbgmn isu jodoh juga..Allah akan bagi yg sesuai dengan kita pada saat yg plg sesuai juga. lambat atau cepat...it's up to Him. kita hanya hamba :)

    ReplyDelete
  7. sabar nuar. lagu sedak doh. jago2, jange sapa wali band claim mung ciplak lagu... :P

    ReplyDelete
  8. hahahaha...guane kire?syahdu bena nk cari tmpt intern.gitumo nah
    hehe

    ReplyDelete
  9. InsyaAllah rezeki kamu untuk yang lebih baik lagi. Kuatkan semangat kamu, mungkin hari esok lebih baik drpd hari ini :)

    ReplyDelete
  10. ELf :

    haha,ubah sikit2 je tuh lirik
    next time kena kompos sdiri br best

    insyaAllah..hope so!
    tq my fren

    ReplyDelete
  11. duranian:
    istimewa utk kita2 aje,haha
    jom karok, ape lg
    recording bila2 masa je

    ReplyDelete
  12. norashikin rahmat:
    nk jadi backup singer blh je,hak3
    yup, the time will come for sure
    tp, penantian itu sememangnya satu penyiksaan

    ReplyDelete
  13. Ummi Hanie:
    entri santai-santai je sis

    i'm ok, cuba runsing je sikit
    doakan sy ye sis

    ReplyDelete
  14. whitedaisy:
    karok tiap2 hari dh ni
    insyaAllah, hnya mampu berdoa

    ReplyDelete
  15. along rufaidah:
    haha, menarik sungguh komen cik rufy
    tiada maklum balas mungkin sbb perlukan masa utk terima kita/tolak
    betul tuh, penantian satu penyeksaan..
    kita sentiasa ternanti-nantikan maklum-balas
    tp, tiada sebarang jwpn

    klu padi kata padi, tidak kita tertampi-tampi

    yup,hnya masa yg akn menentukan
    all the best rufy

    ReplyDelete
  16. nifi a.k.a beliamuda:
    mmg ciplak pun
    tp sekadar suka-suka
    nasib baik tak buat recording lg,haha

    ReplyDelete
  17. ~kuyam~:
    haha, tu pasal..lambat dekpun
    bila resah melanda, jadilah entri ini

    ReplyDelete
  18. amirah:
    insyaAllah
    harap-harap begitulah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...