PUISI CINTA

/
14 Comments

Apakah itu yang dinamakan CINTA?

Dia menjawab

Cinta adalah kekuatan

Yang mampu mengubah duri jadi mawar

Megubah cuka jadi anggur

Mengubah sedih jadi riang

Mengubah amarah jadi ramah

Mengubah musibah jadi muhibbah

Itulah cinta


Apakah itu yang dinamakan CINTA?

Dia menjawab

Sekalipun cinta telahku uraikan

Dan aku jelaskan panjang lebar

Namun jika cinta kudatangi

Aku jadi malu pada keteranganku sendiri

Meskipun lidahku telah mampu menguraikan

Namun tanpa lidah

Cinta ternyata lebih terang

Sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya

Kata-kata pecah berkeping-keping

Begitu sampai kepada cinta

Dalam menguraikan cinta

Akal terbaring tak berdaya

Bagaikan keldai terbaring dalam lumpur

Cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan


_______________________________________________

pernah baca tak puisi cinta di atas? konfem semua dh pernah baca.

puisi menarik di atas adalah karya dari filem KETIKA CINTA BERTASBIH

walaupun sudah lama tonton KCB 1, tetapi puisi ini segar dalam ingatan

begitu puitis bait-bait dalam puisi tersebut, begitu dalam maksudnya

apepun, KCB 2 masih belum tonton walaupun sudah ada dalam laptop berbulan-bulan lamanya

for sure, KCB adalah satu filem yg memaparkan jalan cerita yg menarik

jadi, sesiapa yang belum tonton, bolehlah tonton

jom kita ambil intipati-intipati penting dalam penceritaan yang disampaikan oleh penulisnya iaitu karyawan Habiburrahman El Shirazy

____________________________________________________

Kalau suatu hari nanti ada orang istimewa yang bertanya:

Apakah itu yang dinamakan CINTA?

Apa aku mau jawab

Tengah memikirkan jawapan yang sesuai.

Paling kurang, aku akan deklamasikan puisi ini, hoho

________________________________________________

p/s: sape tahu HACKS tu apa? Yup, betul. HACKS tuh adalah sejenis gula-gula berangin. Apa istimewa di sebalik HACKS?

Istilah baru yang dipelajari, HACKS stand for:

H hanya

A aku

C cinta

K kau

S seorang


So, jumpa orang yang berkenan, bagilah HACKS untuk beliau.Sape-sape nak HACKS nanti, mintak la ye,hak3.Juz kidding!



You may also like

14 comments:

  1. nak hacks! bukan satu, sepuluh! hahaha

    ReplyDelete
  2. cik pingu:
    uish, banyak tuh smpai 10

    ReplyDelete
  3. nuar karut la
    kate nak compose lagu
    haha

    ReplyDelete
  4. ohhoho. cinta. at the end of KCB, Anna kawin juga dengan Khairul Azzam~

    cinta tu fitrah, tak perlu ditanya..hatta pada daun di jalanan pun ada tertulis tentangnya..(nibukan ayat penyata, ni ayat persona) :P

    ReplyDelete
  5. o0o. itu maksudnya ya... haha.. HACKS~ :D

    puisi cinta dalam KCB tu ditulis oleh seorang penyair terkenal... tak ingat nama pe..

    ReplyDelete
  6. good poetry ^_^>
    Lam kenal ya'...
    HeRman

    ReplyDelete
  7. hoho..cinta,>>>subjektif sangat..

    anyway cinta yg hakiki hanya pada Ilahi.. :)

    ReplyDelete
  8. alamak xtau la puisi cinta 2...xtengok KCB pon..huhu

    pasal gula2 hacks 2 mmg dh lama tau, takut2 lau bagi kat org nanti 'angin' lak dia..hehe

    ReplyDelete
  9. duranian:
    hoh, lagu dah siap
    jom karok sama-sama

    ReplyDelete
  10. norashikin rahmat:
    akhirnya, kahwin jugak beliau dgn khairul anuar, eh silap -> khairul azam
    btw, story line die ckp2 best

    fulamak, ayat pesona yg agak menarik,haha

    ReplyDelete
  11. nifi a.k.a beliamuda:
    hah, ni la HACKS yg kita diskus lama2 ari tuh
    dah ada HACKS ke blom? hak3

    ReplyDelete
  12. ELf:
    yup, definitely
    tiada cinta agung melainkan cintaNya

    ReplyDelete
  13. amirah:
    patut pun tak tau, tengoklah
    for sure best

    hangin tuh kdg2 nyaman gak,hak3

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...