#AABC ASEAN TRAVELLER CONTEST!

#AABC AirAsia Asean Traveller's

"For my part, I travel not to anywhere, but to go. I travel for travel's sake. The great affair is to move"
-Robert Louis Stevenson-

I am the best candidate to be AirAsia Asean Traveller’s Beach Specialist because I've planned to discover, explore and  share the best beaches in South Eash Asia with all my readers and here’s the list of activities I will do as a Beach Specialist with the AirAsia Asean Pass as stated in my blogpost and my video below:


Aktiviti Menarik AirAsia Asean Traveller's Beach Specialist

1. Discover The Best Beaches in South East Asia

Sebagai AirAsia Asean Traveller's Beach Specialist, saya akan discover the best beaches in South East Asia. Dengan kata lain, saya akan mencari destinasi-destinasi yang melibatkan pantai-pantai yang menarik dan menakjubkan di rantau Asia Tenggara tidak kira di Thailand, Indonesia, Filipina ataupun di mana negara sekalipun. I believe that, South East Asia offer the best beaches in the world. It's time to discover! Apa yang penting, I need to do a bit research about the beaches all around the South East Asia countries.


"The gladdest moment in human life, me thinks, is a departure into unknown lands"
-Sir Richard Burton-


2. Explore The Best Beaches in South East Asia

Selepas mengenalpasti beberapa destinasi pantai terbaik di rantau Asia Tenggara, dengan menggunakan AirAsia Asean Pass, saya akan explore ke semua destinasi yang diidam-idamkan. Dengan kata lain, I'll do beaches hopping from one country to another. Setiap negara di rantau Asia Tenggara pastinya mempunyai beberapa pesisir pantai yang menjadi tarikan pelancong seluruh dunia. Tak kira sama ada pantai itu terkenal atau tidak, sudah komersial ataupun tidak, selagi pantai itu mempunyai tarikan dan keistimewaan yang tersendiri, I'll explore the places.


"Travel and change of place impart new vigor to the mind"
-Seneca-


3. Share the information and experience

Jika berpeluang untuk menjadi #AABC Asean Traveller, for sure I'll use this opportunities to get informations as much as I can especially mengenai destinasi-destinasi pantai terbaik di rantau Asia Tenggara. Setiap pantai pastinya ada keunikan, keistimwaan dan keindahan yang tersendiri. Mana mungkin, satu pantai sama dengan pantai yang lain. Setiap lokasi pastinya menjanjikan pengalaman yang berbeza. Itu akan menjadikan pengalaman itu unik dari satu destinasi ke destinasi yang lain. Dan semuanya bakal saya kongsikan di laman media sosial seperti instagram, facebook dan blog sebagai medan perkongsian.


"Travelling - It leaves you speechless,  then turns you into a storyteller"
-Ibn Batuta-
 


4. Photo journal

Dengan menggunakan AirAsia Asean Pass, kita akan berpeluang mengembara di beberapa negara di rantau Asia Tenggara. I think, this the best time to have a photo journal for my Asean Traveller Journey. Mungkin sekarang dah boleh fikir judul yang bakal diberikan. Argghhhh, memang excited kalau betul-betul berpeluang meneroka ke semua pantai-pantai yang cantik di Asia Tenggara dan abadikan semua pengalaman dan kenangan dalam photo journal. This is one of my wishlist :)


"Travel is the only thing you buy that make you richer"
-Anonymous-


5. Making new friends

Setiap kali travel, pastinya kita semua akan mendapat kawan baru. It's a pleasure to have new friends. Lebih-lebih lagi bila berpeluang untuk travel ke rantau Asia Tenggara. Definitely, we'll meet new people, local or foreigner during our journey. Dan peluang terbaik ini harus digunakan sebaik mungkin untuk melebarkan networking. Belajar sesuatu daripada mereka, share experience dan bertukar pendapat. I believe, this will make us be more open-minded dan berfikiran lebih jauh. Travel is not only to find new places, but it's also to have a new perception towards life. Prinsip ini akan saya pegang ke mana jua saya pergi di pelosok dunia. Bukan hanya tengok dengan mata kasar, tetapi juga dengan mata hati.


"A journey is best measured in friends, rather than miles"
-Tim Chill-




6. Rest & Relax

It's time to rest & relax. Lokasi paling best untuk saya rehat minda dan mencari inspirasi adalah tepi pantai. Bila melihat pesisir pasir putih, air biru kehijauan, mendengar deruan ombak dan diselang-seli dengan tiupun angin sepoi-sepoi bahasa seolah-olah memberi satu nafas baru. It's like a therapy for me. Saya yakin, semua orang pun sama. Bila berada di tepi pantai, kita akan mendapat ketenangan. Sebab itu, saya pilih untuk kembara ke pantai-pantai seluruh Asia Tenggara.

"There's never enough time to do all the nothing you want."
-Bill Watterson, Calvin and Hobbes-




 
7. Travelogue

Perkara yang paling saya kesal sepanjang mengembara ke beberapa destinasi sebelum ini adalah saya kurang merekod video. Akhirnya, saya tiada koleksi video travelogue untuk ditonton dan dikongsikan kepada mereka yang ingin merasai keseronokan dan keindahan berada di destinasi tertentu kecuali hanya dengan foto-foto yang dikongsi di laman media sosial. I think, #AABC Asean Traveller will give me opportunity to have my own travelogue. Travelogue tentang top destinaton pantai-pantai di Asia Tenggara.

"To travel is to discover that eveyone is wrong about other countries"
-Aldous Huxley-


8. Water sport activities

Setiap destinasi seperti pantai pastinya menawarkan beberapa aktiviti menarik di pesisir pantai. Dan pastinya, saya tak akan melepaskan peluang untuk mencuba aktiviti-aktiviti di setiap lokasi yang akan saya singgah. Banana boat, jetski, parasailing, flying fish dan apa jua aktiviti yang boleh dilakukan pastinya memberi pengalaman yang lebih indah.


"Life is either a daring adventure or nothing"
-Helen Keller-


9. Snorkeling

Aktiviti yang mesti dilakukan di pulau-pulau yang mempunyai terumbu karang dan air yang jernih adalah snorkeling. Pastinya, aktiviti snorkeling akan memberikan pengalaman yang paling best dengan peluang untuk menikmati keindahan hidupan dasar laut yang penuh warna-warni. Dan saya teringin untuk merekod video underwater untuk melihat gelagat ikan-ikan kecil yang penuh warna-warrni berenang-renang. The beautiful creatures :)


"One's destination is never a place, but a new way of seing things"
-Henry Miller-


Saya rasa, cukup 9 aktiviti yang mampu saya senaraikan untuk bergelar #AABC Asean Traveller! Misi utama sekarang adalah untuk jelajah rantau Asia Tenggara. So far, Thailand (Phuket dan Krabi) dan Indonesia (Bali) telah memberikan saya satu pengalaman yang indah especially bila melihat sendiri keindahan pantai di semua destinasi yang telah saya singgah. It's amazing. The experience makes me addicted to travel and explore more beaches around South East Asia. Hopefully, my dream will come true.


Video #AABC ASEAN Traveller Contest by @penaberkala

Untuk melengkapkan penyertaan saya bagi #AABC Asean Traveller Contest, saya sediakan satu bingkisan angan-angan ringkas. Video ini menceritakan sedikit-sebanyak apa pilihan yang saya ada dan apa aktiviti yang bakal saya lakukan sekiranya terpilih sebagai pemenang #AABC Asean Traveller Contest. Tak salahkan pasang angan-angan? Jom, cekidout!






Senarai 8 Destinasi Pantai Terbaik Di Asia Tenggara

Dalam video tersebut, saya ada menceritakan sedikit-sebanyak tentang 8 lokasi pantai di Asia Tenggara yang saya pilih setakat ini. Mungkin after this, kalau mimpi jadi kenyataan, saya akan hasilkan travelogue di setiap destinasi yang dituju across South East Asia. Ok, lets see antara 8 destinasi pantai terbaik di Asia Tenggara yang dimaksudkan dalam video adalah seperti berikut:


#1 – Pulau Palaui, Lembah Cagayan, Filipina


#2 – Pantai Nihiwatu, Sumba, Indonesia 


#3– Teluk Maya, Ko Phi Phi, Thailand 


#4 – Pantai Sunrise, Koh Lipe, Thailand


#5 – Pantai Canggu, Bali, Indonesia 


#6 – Pantai Phra Nang, Railay, Thailand 


#7 – Pulau Derawan, Indonesia 


#8 – Pantai Puka, Boracay, Filipina 


More Info, visit: ASEAN PASS


So, are you ready to be AirAsia Asean Traveller? Jom, sama-sama kita tunggu dan lihat siapakah insan bertuah yang bakal terpilih sebagai AirAsia Asean Traveller dan #AABC Asean Traveller yang akan travel ke rantau Asia Tenggara menggunakan Asean Pass. All the best to all candidates!

Post a Comment

2 Comments