Skodeng burung di Kuala Kubu Bharu

Bila sebut "skodeng" je, macam nakal la pulok. Ok, tukar sikit, "Tengok burung". Macam pelik je bunyi, wakaka. Ok, senang-senang kita guna "bird watching" la eh. Sebenarnya nak cerita pengalaman pertama kali join aktiviti bird watching bersama Sahabat Media di bawah kelolaan Majlis Daerah Hulu Selangor. 


Tahu tak apa tu aktiviti "bird watching" atau "birding"? Jangan salah faham dengan aktiviti melawat taman-taman burung atau zoo tu pulak. Itu namanya tengok-tengok burung dalam sangkar. Tapi, aktiviti bird watching atau birding ni lain dan lebih mencabar sebab perlu berjalan, teropong dan kenalpasti spesies burung yang dilihat. Nak tahu cerita lebih lanjut sepanjang program 2 hari 1 malam di Kuala Kubu Bharu, boleh layan gambar-gambar menarik kat bawah. Enjoy the photos :)

HARI PERTAMA (Petang)

Bird watching

Selepas checked-in di Rumah Rehat Kuala Kubu Bharu, solat dan makan tengah hari, kami diberi sedikit taklimat pasal aktiviti bird watching. Kemudian, dibekalkan dengan peralatan asas untuk aktiviti bird watching iaitu buku rujukan (gambar dan nama-nama spesies burung) dan binokular (teropong).

Peralatan utama untuk aktiviti birding: Buku rujukan dan binokular (teropong)

Destinasi pertama yang dituju adalah di kawasan sekolah. Kat sini, banyak pokok-pokok rimbun. Banyak juga kelibat burung yang berkicau dan terbang ke sana ke mari. Maka, bermulalah aktiviti bird watching kami. Nampak je burung, ambik teropong terus skodeng. Tengok burung warna apa, then belek buku tengok nama apa. Yang mana ada kamera DSLR yang lensa panjang-panjang tuh, terus snap untuk dijadikan koleksi peribadi. Macam tu lah sedikit-sebanyak aktiviti bird watching.



Untuk orang yang takde kamera power, tak boleh nak zoom burung, hah kita snap je gambar-gambar orang yang duk kusyuk buat aktiviti birding nih. Semangat masing-masing, tekun mendengar cerita pasal burung.

 Masjid Al-Hidayah

Memandangkan waktu Asar dah berkumandang, kami singgah di Masjid Al-Hidayah, Ampang Pecah, Kuala Kubu Bharu untuk solat sebelum meneruskan aktiviti bird watching ke lokasi seterusnya.

Masjid Al-Hidayah, Ampang Pecah, Kuala Kubu Bharu

Sekadar nak berkongsi info. Masjid ni merupakan masjid lama dan terletak di tengah hutan di Ampang Pecah. Masjid ni ada sejarahnya tersendiri dan telah dibina sejak tahun 1926. Lepas bah besar di Kuala Kubu, masjid ini satu-satunya binaan yang masih dikekalkan di lokasi sama sampai ke hari ini.


Ampang Pecah diambil daripada peristiwa empangan pecah
Menurut cerita penduduk di Kuala Kubu Bharu, Ampang Pecah ni diambil nama daripada peristiwa empangan pecah yang telah mengakibatkan banjir besar. Kalau cerita pasal peristiwa banjir besar ni, ramai yang kaitkan dengan mitos buaya putih. Betul atau tidak, tak tahulah. Namapun mitos.


 Taman Millenium (Millenium Park)

Lokasi seterusnya untuk aktiviti bird watching adalah di Taman Millenium. Dulunya merupakan kawasan lombong, sekarang dah ditambak dan dijadikan taman rekreasi. Katanya, kat sini banyak spesies burung yang berkeliaran tak kira samada di kawasan tasik mahupun di kawasan hutan.

 Bus Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS)
Inilah dia pengangkutan utama yang digunakan untuk membawa kami ke hulu ke hilir sepanjang 2 hari 1 malam. Bas mini Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS).


Puan Azlina Mokhtar
Perancang Bandar, Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS)

Inilah susasana bird watching tempoh hari. Tengok Puan Azlina kusyuk dengan kameranya. Kat belakang sana pulak Dikbee duk kusyuk belek-belek buku sambil dengar penerangan daripada salah seorang pakar birding Hulu Selangor. 


Sepetang mendaki bukit dan meredah hutan untuk skodeng burung. Keadaan yang jerebu sedikit-sebanyak menggangu aktiviti bird watching kali ni. Tengok kiri dan kanan jalan, ada pokok-pokok yang terbakar akibat cuaca terlalu panas dan hutan terbakar.



Selesai aktiviti bird watching untuk hari pertama, kami minum petang di tepi Tasik Millenium Park. Memang nyaman lepak-lepak kat sini. Tengok orang duk jogging dan beriadah. 


Hari dah lewat senja, matahari pun dah nak terbenam. Ayuh, kita balik dulu dan sambung untuk hari ke-2. Mungkin di waktu pagi, lebih banyak burung-burung yang ada.

HARI KE-DUA (Pagi)

Taman Millenium (Millenium Park)

Aktiviti bird watching untuk hari ke-2 diteruskan lagi di Millenium Park. Seawal pagi lagi kami dah terpacak kat situ. Dapat lah tengok matahari terbit (sunrise) dan snap gambar-gambar yang menarik.



Macam biasa, di kala orang duk skodeng dan snap gambar burung, aku hanya mampu skodeng guna teropong. Nak snap gambar dengan IPad memang tak lepas lah sebab tak boleh nak zoom. Snap gambar orang dan panorama je lah keje. Layan, zaaas!



Kanan kiri hutan yang terbakar dek kemarau yang berpanjangan. Gelagat ArtandSoul dan Puan Azlina dengan lensa masing-masing siap-siaga untuk tembak burung.



Inilah laluan yang kami lalui untuk sampai ke puncak bukit. Sebelah kanan nampak Sungai Hulu Selangor dan sebelah kiri nampak Tasik Taman Millenium.



Nampak burung, buka buku dan cek spesies mana.Paling respek, semua birding guide yang bawa kami semua ni dengar burung berkicau, tengok kelibat burung terbang dah tahu nama dan siap dapat bagitau bulan berapa burung-burung ni migrate ke kawasan ni. I can say, they are the expert!



Bukan duk teropong kapal terbang macam tok bomoh 1 Malaysia tu. Ni gaya time duk teropong burung dalam hutan. Zoom in zoom out sampai naik juling mata-mata nak skodeng burung punya pasal. Apapun, layan sebab tak pernah buat aktivit-aktiviti macam ni.


Mesti semua pelik kan, dari awal sampai akhir entri ni duk cerita pasal bird watching, tapi mana gambar burungnya? Nak tengok macam mana rupa spesies burung yang sempat kami tengok, boleh rujuk kat sini: Koleksi burung di Kuala Kubu Bharu by Potia Casadelarossa


Antara spesies burung yang ada di sekitar Kuala Kubu Bharu, Hulu Selangor adalah seperti berikut:
  1. Black Crowned Night Heron.
  2. Black Naped Oriole.
  3. Common Iora.
  4. Common Chiffchaff
  5. Common Myna.
  6. Asian Glossy Starling.
  7. Blue Tailed Bee eater
  8. Black Headed Bulbul.
  9. Stripe Throated Bulbul.
  10. Yellow-browed Bulbul.
  11. Yellow Vented Bulbul.
  12. Barn Swallow.
  13. Oriental Magpie Robin (Murai).
  14. Paddyfield Pipit.
  15. Cattle Egret.
  16. Pink-Necked Green Pigeon.

Kalau rasa berminat nak kenal dan tahu keistimewaan Kuala Kubu Bharu, boleh hubungi Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS) atau terjah je kat sini: www.mdhs.gov.my atau di talian 03-60641331 untuk maklumat lanjut. Bulan April nanti ada bird watching race. Kalau nak join jangan lupa daftar dan check with Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS) selaku penganjur. Adios amigos!
 

Post a Comment

10 Comments

  1. walaupun tak ada gambar burung.. tapi aku suka penceritaan dan susunan gambar ko ni... terbaik... santai

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih bro...
      tumpang letak link ke blog silence blogz untuk koleksi burung-burung yang ohsem!

      Delete
  2. waaaaaa.... best lah bro... lain kali ajak laa aku.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro kid asyik bizi je memanjang...
      klu ada event besar-besar cam SBB roger ye,hehe..
      melepas aritu,sayang wooi

      Delete
  3. dapat aktiviti cuci mata sebegini memang seronok. melihat keindahan ciptaan Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu bro..lagi-lagi yang tak pernah join aktiviti camni memang best..

      Delete
  4. i balas balik kunjunganmu
    i tengok dan baca
    urutan dan kandungan macam sama saja dengan i
    gambar yg berbeza saja...
    tapi persamaan antaran kita yg ketara ialah kita pun tak dpt gambar burung yg cantik dan jelas macam potia tu (pakar tembak burung)
    MY-Emily

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank emily sudi berkunjung ke sini
      ye lah, kita kan bawak kamera nk snap gambar orang je,haha
      seb bek ada photographer pro, boleh tumpang sekaki tengok koleksi yang ada

      Delete
  5. best la entri ko... wpun xdpt shoot burung, tetap ada cerita.. yg penting pengalaman kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeah, yang penting pengalaman tu yang bermakna..
      boleh abadikan kat blog ni sampai bila-bila

      Delete