12 HIDANGAN ISTIMEWA RUSIA | LUNCHEON BERSAMA KEDUTAAN RUSIA

Tempoh hari, pb ada share pasal hidangan special Spain (klik sini). Kali ini, jom kita kenali pula 12 hidangan istimewa Rusia yang sempat pb cuba semasa menghadiri sesi luncheon pihak Kedutaan Rusia di Malaysia bersama media di Russian Centre for Science and Culture yang terletak di Jalan Ampang. Tak dapat nak pergi Rusia,try makanan Rusia di Malaysia pun jadi la. Ye dak?


Mungkin ada yang tertanya-tanya, HALAL ke makanan Rusia yang dihidangkan? Jangan bimbang, pihak Kedutaan Rusia amat concern pasal isu ini terutamanya bila rata-rata tetamu yang hadir adalah Muslim. Jadi, semua hidangan yang disediakan untuk kami adalah hidangan berasaskan sayur-sayuran (vege). Bila sebut saja pasal sayur, mesti ramai yang tak suka kan? Yes, I'm too. Tapi, percayalah hidangan Rusia yang berasaskan sayur-sayuran ini memang sedap. Pendek kata, orang yang tak berapa suka sayur pun boleh makan. Ok, jom kita tengok apa menu istimewa yang dihidangkan kepada kami.


12 Hidangan Istimewa Rusia


Mr Alexander Gulko
Director of Russian Centre for Science and Culture

Sebelum kami menjamu selera, Mr Alexander Gulko, Director of Russian Centre for Science and Culture bercerita mengenai Rusia. Memang menarik, lagi-lagi bila dapat tahu hubungan diplomatik antara Malaysia-Rusia dah terjalin lama dan sudahpun mencecah 100 tahun.  


Her Excellency Lyudmilla G. Vorobyeva
Russian Ambassador to Malaysia

Seterusnya, kami mendengar pula perkongsian daripada Her Excellency Lyudmilla G. Vorobyeva Russian Ambassador to Malaysia tentang Battle of Penang 1914 Kalau nak tahu, di situlah bermula titik-tolak hubungan baik antara Malaysia dan Rusia. Betullah orang kata, "buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali". Moral of the story, kita pun sebagai manusia, jangan pernah lokek untuk menghulurkan bantuan kepada sesiapa saja tak kira bangsa ataupun agama terutama kepada mereka yang memerlukan bantuan dalam kehidupan kita sehari-hari.



Kami juga dapat tahu tarikan dan keistimewaan Rusia dengan lebih mendalam. Aishh, tiba-tiba rasa macam nak gi jejak kaki je ke Rusia nanti. InsyaAllah, kalau panjang umur, murah rezeki, boleh la pergi ke sana. Jom, kita tengok apa kata Her Excellency Lyudmilla tentang "Russian Top3" dari kacamata beliau.


LANDMARK
1.       Kremin
2.       Hermitage
3.       St. Basil Cathedral
LITERATURE
1.       Tolstoy
2.       Dostoyevsky
3.       Pushkin

MUSIC
1.       Tchaikovsky
2.       Rachmaninoff
3.       Scriabin

ANIMALS
1.       Bear
2.       Dog
3.       Amur Tiger

FOOD
1.       Blini
2.       Caviar
3.       Vodka

SPORTS
1.       Ice skating
2.       Hockey
3.       Sochi winter Olympic Games

SOUVENIRS
1.       Matryoshka dolls
2.       Gzel Porcelain
3.       Pavlovo shawl

LANGUAGE
1.       Complicated
2.       Complicated
3.       Very complicated!



Paling best, kami dihiburkan dengan persembahan tarian Rusia yang dipersembahkan oleh adik-adik comel ni. Untuk video penuh, boleh layari channel youtube penaberkala dan jenis-jenis tarian kebudayaan Rusia akan dikongsi dalam entri seterusnya.

Antara rakan bloggers yang turut serta




Ok, nampaknya semua tak sabar nak tahu 12 hidangan Rusia kan? Nampak tu, rakan bloggers pun excited nak try hidangan Rusia buat pertama kalinya. Here we go!


12 HIDANGAN ISTIMEWA RUSIA | LUNCHEON BERSAMA KEDUTAAN RUSIA


Koorinie Kotleti s Gribami
Chicken Rissoles Stuffed with Mushrooms


Ryba Pod Marinadom
Fish Marinated In Carrot Sauce


Zharenaya Kartoshka s Gribami
Potatoes Fried with Mushrooms


Blini s Semgoi
Pancakes with Salmon


Marinovannya Gribiy
Marinated Mushrooms


Salat Olivie
Olivier Salad


Rulet iz Baklazhanov s Gribami
Eggplant Rolls with Mushrooms


Pirozhki s Kuritsei
Puffs with Chicken


Pirozhki s Kapustoy
Puffs with Cabbage


Kyrinyi Rulet s Gribami
Chicken Rolls with Mushrooms


Ovoschi
Vegetables


Frykti
Fruits


Sambil duk makan-makan, sembang-sembang tu sempat lagi diorang belajar baca paper Russia. Faham ke tak tu? Ke duk usha-usha gambar je? Wakakaka

Mr Gulko melihat telatah bloggers membaca surat khabar Rusia


Secara keseluruhannya, memang best dapat try hidangan Rusia. Harap, di masa akan datang akan ada pulak sesi belajar memasak hidangan Rusia. Kita ajar dorang masakan Malaysia, diorang ajar kita masakan Rusia. Amacam, ok tak? Then, baru lah kita boleh buat masakan fusion Malaysia-Rusia, hehe. Kat bawah ni ada sedikit info tambahan pasal masakan Rusia.



Masakan Rusia banyak menggunakan ramuan ikan, ayam, itik, cendawan, beri, dan madu. Tanaman rai, gandum, barli, dan sekoi dijadikan ramuan untuk pelbagai jenis roti, penkek dan bijiran, dan juga minuman kvass, bir dan vodka. Roti hitam agak popular di Rusia berbanding dengan negara lain.

Masakan Rusia yang pelbagai budaya terdiri daripada sup-sup seperti shchi, borsch, ukha, solyanka dan okroshka; penkek seperti pirozhki, blini dan syrniki, hidangan berdaging seperti kiev ayam (asal Ukraine), pelmeni (asal Tatar), shashlyk (asal Kaukasus) dan golubtsy (kubis gelung berisi daging); dan salad seperti salad Rusia, vinaigrette dan Ikan Hering Siang. Smetana merupakan krim masam pekat yang melengkapi sup dan salad.

Sumber: Wikipedia



Apapun, terima kasih pb ucapkan kepada Ms Paris Nurashiqin dari Destination Malaysia untuk jemputan ke luncheon bersama Kedutaan Rusia. Tidak ketinggalan, setinggi penghargaan kepada Ms Polina dan seluruh warga Kedutaan Rusia untuk hidangan yang istimewa. Thank you so much!
 

Post a Comment

8 Comments

  1. uisshh..banyaknyer makanan! lapaq la plak.. singgah folow sini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih follow,salam kenal..
      memang bnyak, semua sedap-sedap

      Delete
  2. Tak pernah merasa lagi hidangan Russia. budaya yang sangat asing bagi kita orang Malaysia kan. Menarik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menarik juga kebudayaan Rusia ni..
      Makanan dia pun not bad, walaupun kebanyakannya daripada sayur

      Delete
  3. Yummy.... sedapnya... seronok peluang macam ini ada kan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap.. saya yang tak suka makan sayur pun boleh makan..haha
      next time, kalau dorang organize masak-masak, jangan lupa join ye

      Delete
  4. Russian cusisine ni dah mcm greek or middle east cusine gak bila sekilas lalu
    ada yg mcm falafel.. marinara spaghetti

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh, ye ke.. saya tak pernah lagi try greek or middle east cuisine.. one fine day, hopefully :)

      Delete