TOPSPOT FOODCOURT


Setelah seharian berjalan-jalan di sekitar Sarawak, melawat orang utan di Semenggoh Wildlife Centre, shopping dan makan tengah hari di Sinpiao dan Serapi Corner dan melawat rumah-rumah tradisional kaum etnik Sarawak di Sarawak Cultural Village kini tiba lah masanya untuk menjamu selera.


Destinasi seterusnya adalah makan malam di TopSpot Foodcourt. Kalau datang Kuching, Sarawak, jangan lupa singgah dan makan di sini. Tempat makan seafood yang paling famos-amos.


Kalau nak tahu, time dinner di TopSpot Foodcourt la sempat berkenalan dengan blogger famous kak Emila http://emilayusof.com/ dan kak Idayu (ladyjaya) http://foodiehunt.com/ . Kebetulan, dapat duduk semeja. Sepesen jugak lah kami semua, termasuk bro Shakiddo . Semua jenis pesen snap gambar dulu sebelum makan. Ya, inilah persamaan kami semua, LOL


Jom tengok apa yang kami ngap di tempat kejadian. Orang yang mengandung, tak digalakkan tengok gambar-gambar di bawah. Sat lagi, terliur nak makan, mengidam, susah pulak nak kena fly ke Kuching untuk makan, keh3. Apa yang pb perasan, makanan di Sarawak agak unik. Nama pun agak pelik, tapi rasa nye tetap sedap. Layan......


Butter prawn

Crab with ginger & eggs

Fish maw soup

Steam live snapper

Midin garlic

Oyster pancake

Mix vegi in yam basket

Braised beancurd

Makan bukan main banyak, jangan lupa makan buah-buahan jugak. Nanti kang sembelit pulak, susah!

Fruits


Hah, amacam? Mengancam tak makanan-makanan kat sini?


Overall, makanan kat sini memang sedap. First time try Oyster Pancake. Rupa nye macam papadom besar, cuma ada Oyster di atasnya. Sedap sampai licin pinggan. Ketam masak dengan telur tu pun best, tapi malas nak makan, jadi ambil seketul je lah. Dah kenyang perut satu hal, tu yang kurang semangat nak ngap ketam. 


Blurppppppp, Alhamdulillah. Huh, sendawa panjang 4 harakat. Sekarang dah boleh balik ke Riverside Majestic Hotel untuk beradu. Gendang-gendut tali kecapi, kenyang perut boleh tidur dengan suka hati! Nasib baik dekat je, jalan kaki 5 minit dah sampai. Sempat jugak posing-posing kat Kucing statue tengah-tengah malam buat kenangan.


Sebelum tu, mai nak habaq sedikit-sebanyak info pasal TopSpot Foodcourt nih. Semoga membantu untuk sesiapa yang pasang hajat mau berkunjung ke sana. Cekidout!

Terletak di pusat bandar Kuching dan mula beroperasi pada tahun 1995. Merupakan tempat tumpuan warga tempatan dan pelancong luar untuk menikmati makanan laut. Beroperasi di tingkat 6 di bangunan parkir kereta bertingkat, menjadikan TopSpot sebagai sebuah lokasi strategik untuk dikunjungi. Paling penting, ia menyediakan makanan Halal untuk pengunjung.

Pernah memenangi beberapa anugerah,antaranya:
  • Certificate of Excellence For The Year 2012. ~ by Tripadvisor 
  • Topspot Foodcourt - winner of 2009/2010 Sarawak Hornbill Tourism Award
  • Outstanding Food & Entertainment Outlets: Hawker Stalls/Foodcourt Category



Full series : Sarawak, Aku Datang!

Post a Comment

5 Comments

  1. oohh... rindu pulak makan kat situ..hehe.. yum yum.. heheh... oh thanks for the linky... nice to got to know you too.. rasa mmg macam meja blogger lah... hahah.. "no one touch food till everyone got pictures"...lol

    ReplyDelete
  2. Oh nanti i dtg lagi ambik nama lauk..thanks!

    ReplyDelete
  3. Entry ni..aku tengok gmbr makanan je.hahaha. Sedapnya..

    ReplyDelete
  4. Tinta Lana:
    ye lah, entri ni special untuk dinner di TopSpot Foodcourt
    saja nk share pasal makanan kat sana

    ReplyDelete
  5. LadyJava (LJ):
    no problem kak
    letak kat blog, simpan buat kenangan nama-nama yang unik ni

    snap dulu sebelum makan, tu style baru, haha

    ReplyDelete