Tuesday, August 31, 2010

MERDEKA 53

MALAYSIA tanah tumpah DARAH ku


Adakah kita RAKYAT BERJIWA MERDEKA?


RAKYAT

  • RAKYAT ialah seluruh penduduk sesebuah negara.
  • RAKYAT sebagai orang yang dipimpin merupakan elemen penting sebagai syarat mendirikan sesebuah pemerintahan.


BERJIWA
  • JIWA pula didefinisikan sebagai batin iaitu perasaan, fikiran, cita-cita dan lain-lain yang terkandung dalam hati manusia.
  • Dalam perkembangan berkaitan, BERJIWA bermaksud mempunyai JIWA iaitu mempunyai perasaan, fikiran, cita-cita dan lain-lain yang terkandung dalam hati manusia.


MERDEKA
  • Sementara MERDEKA bermaksud bebas sama ada dari penjajahan, naungan atau kurungan.
  • MERDEKA boleh diinterpretasikan sebagai bebas (daripada penjajahan, kurungan, naungan dan lain-lain), lepas (daripada tebusan, tuntutan), berdiri sendiri, tidak bergantung pada yang lain.
  • Dalam definisi MERDEKA adanya istilah ‘BEBAS’.
  • BEBAS menurut kamus dewan pula adalah tidak terhalang (untuk bergerak, bercakap dan lain-lain), tidak terkongkong, tidak terkurung, lepas.


RAKYAT BERJIWA MERDEKA?
bukan bererti rakyat bebas melakukan apa sahaja
bukan bererti pemimpin sepenuhnya berkuasa
tetapi MERDEKA perlukan kerjasama
antara pemimpin, rakyat dan segala isinya!

mengimbau kenangan lama
"Memperingati detik sejarah Kemerdekaan Malaysia"


AKU DAN MERDEKA
monolog penaberkala


Merdekakah kita?
kalau asyik ada pecah-belah
kalau asyik gaduh dan telagah
kalau asyik bertengkang lidah
kalau asyik berperang di pentas siasah
kalau asyik dilanda masalah sosial dan sahsiah
kalau asyik ber"tuan"kan rasuah
kalau asyik mencipta musibah
kalau asyik bermusuh selepas musyawarah

mengertikah kita
Apa itu merdeka?
ya
bebas dari penjajahan
ya
wujudnya negara yang aman
ya
adanya satu kesepakatan
tidak
kalau ada perpecahan
tidak
kalau hidup tidak aman
tidak
kalau masih ada penjajahan jiwa

aku tahu
aku merdeka
aku tahu
negaraku merdeka
aku tahu
kita selesa
aku tahu
kini kita bahagia
tetapi
aku tidak tahu
sampai bila?

riuh-rendah di luar sana
sering kali mengetuk mindaku yang separa terjaga
melihat apa sebenarnya yang ada
pada sebuah negara yang dikatakan MERDEKA

aku bersyukur nagaraku MERDEKA
negaraku kini masih aman dan sentosa
tiada bala bencana
tiada perang seperti dahulu kala
tidak ada lapar dan dahaga

walaupun masih ada
penderaan jiwa di merata-rata
penderaan mata di sini sana
penderaan telinga yang kian melanda
penderaan hati dan juga rasa
perpecahan di sebalik warna bendera
permusuhan berkaitan isu agama
pertelingkahan isu bangsa dan bahasa
semoga ia dapat dikawal selia
oleh kau, aku dan mereka

hidup bermasyarakat
masing-masing ada kepentingan
ibarat menghasilkan ABC yang paling sempurna
setiap komponen yang ada perlu saling melengkapi antara semuanya
untuk cukupkan warna dan rasa
agar dapat dinikmati bersama!



________________

Bacaan lanjut :
  1. ABC : Sekilas pandang
  2. ABC : Mendepani kehidupan masyarakat majmuk
_______________________


Apapun yang terjadi
Hari ini tanggal 31 OGOS 2010
Genaplah usia 53 tahun negaraku merdeka
Aku tetap berbangga menjadi rakyat Malaysia
MERDEKA tetap MERDEKA



M E R D E K A !

M E R D E K A !


M E R D E K A !


Salam Kemerdekaan ke-53 buat semua rakyat Malaysia


merdeka bukan hanya di bibir semata-semata
merdeka biarlah hadir di dalam jiwa



"1 Malaysia menjana Transformasi"


tahukah anda siapa pencipta BENDERA MALAYSIA?
Kini dikenali sebagai JALUR GEMILANG



psssst: countdown merdeka kat mana semalam? aku hanya mampu bediri di jendela tingkat 8 Mutiara Perdana, menyaksikan letupan warna-warni bunga api di segenap penjuru Bayan Lepas, Pulau Pinang. Badan kurang enak, sejuk tapi panas.

Selamat meneruskan ibadah puasa!





Saturday, August 28, 2010

AL-FATIHAH UNTUK AYAH



28 OGOS 2006 - 28 OGOS 2010

Cepat masa berlalu, betul-betul cepat. Sudah genap 4 tahun pemergian beliau. Sejak dari bangku sekolah ketika itu, hinggalah masuk universiti dan sekarang sedang menjalani Latihan Industri, rupanya 4 tahun sudah beliau meninggalkan kami sekeluarga. Pemergian beliau sungguh mengejut, tidak terduga dan terlalu cepat berlaku sekelip mata. Susah untuk percaya pada saat itu, namun segalanya sudah ditakdirkan oleh Allah. Hidup ini hanya sementara, yang pergi tidak akan kembali, semoga yang hidup dapat terus kita berbakti.


Makanya, 4 tahun sudah tidak berpeluang mengucapkan "Selamat Hari Bapa", "Selamat Hari Lahir" pada setiap 27 Julai setiap tahun, berpuasa bersama, bersembang bersama dan meraikan hari lebaran, Aidilfitri dan Aidiladha bersama. Rasanya memang cukup rindu pada seorang yang bergelar "AYAH". Lama sungguh tidak memanggil gelaran tersebut sehingga kadang-kadang teringin untuk memanggilnya. 4 tahun bukanlah tempoh yang lama, rasanya seperti baru sahaja berlaku. Apa yang berlaku masih segar di ingatan, lebih-lebih lagi ketika 3 tahun pemergiannya sempat bercerita di ruangan ini. Entri : AYAH yang dikarang pada27 Ogos tahun lalu, selalu dijenguk dan dibaca bila teringat pada arwah dan masih mampu mengalirkan air mata bila mengenangkannya. Cerita yang mampu untukku muhasabah diri dan kuatkan semangat untuk terus perbaiki diri.


Kini, hanya doa mampu dikirim dan Al-Fatihah dihadiahkan kepada ayahanda tercinta.
Walaupun 4 tahun sudah berlalu, kalau ada yang bertanya "Ayah kerja apa?", terkedu juga seketika untuk menjawabnya. Bila nak bercerita, masih bergenang air mata. Mungkin itulah kasih kita pada yang sudah tiada.


Antara lagu yang liriknya amat memberi kesan kepada diri dan mendalam maksudya. Walaupun hanya lagu dikir barat, namun mesej yang cuba disampaikan cukup kuat. Ekspresi hati yang diluahkan melalui bait-bait lagu yang cukup mendayu.



Halim Yazid - Al Fatihah Untuk Ayah

Selamat jaley ayohku tercinto
Menuju aley tepak asalnyo kito
Semoga tuhey buwi rahmat cahayo
Ayohku saye menuju ke aley barzokh

Perginyo ayoh pado satu dinihari
Putus la sudoh tali ayoh denga duniawi
Cumo hadioh anakmu bulih buwi
Al-fatihah buat terakhir kali

Pergilah duhai ayohku
Lepaslah tangey anokmu
Yakinlah jange keliru
Kalimoh kito hok dulu

Ayoh pero kami nga tok rajin beraso bosey
Sejok tapok kaki kami sebesa daun kelenggey
Ke bukit tinggi ayoh tido di hutey cerey
Kerano nok buwi sesuap kami makey

Tapi sekarey jauh sudoh lah ayoh pergi
Kami pon pehey ayoh tok key balik doh lagi
Tinggal la pesey wasiat hok ayoh buwi
Anokku saye panda-panda lah jago diri

Ku ucap terimo kasih
Budi jaso ikhlas mu
Allah sajolah bulih
Membalas segalo itu

Kami menaney bungo di kubur ayoh
Tando mengeney jadi satu sejaroh
Sore pejuey dari keluargo ore susoh
Inilah bintey kebesarey dari Allah

Hayatnyo dulu takdok pingat datuk tan sri
Hasratnyo satu membelo keluargo sendiri
Bagi anokmu itu lebih bererti
Buat menuju hasrat terpuji sekali


19 Julai 2010
845pm
Pertama kali menghayati lirik dikir barat : Al-Fatihah Untuk Ayah


Perjalanan terakhir bersama Ayah
Perjalanan pulang dari Port Dickson
klik gambar untuk kisah 4 tahun yang lepas
pengalaman adalah guru terbaik dalam hidup


Al-Fatihah buat ayahanda tercinta, Mah Hassan bin Ya'acob





Sekadar perkongsian dari apa yang pernah dibaca dari salah satu artikel di internet, tetapi lupa linknya. Semoga bermanfaat.

Bakti Kepada Orang Tua yang Sudah Meninggal

Sedemikian penting dan mulianya kedua orang tua, sehingga bakti anak kepada orang kedua orang tua tidak selesai setelah kedua orang tua meninggal dunia, tapi masih berlanjutan walaupun sudah meninggal. Diriwayatkan bahawa ada seorang lelaki mendatangi Rasullah saw. lalu bertanya :" wahai Rasulullah, apakah saya masih bisa berbakti kepada kedua orang tua saya setelah kedua orang tua saya meningal dunia?" Rasulullah saw. menjawab:

نَعَمْ ، الصَّلأةُ عَلَيْهِمَا وَالاسْتِغْفاَرُ لَهُمَا ، وإنْفاَذُ عَهْدِهِماَ مِنْ بَعْدِهِماَ ، وَصِلَةُ الرَّحِمِ الَّتِى لاَتُوْصَلُ إلاَ بِهِماَ ، وَ اِكْرَِامُ صَدِيْقِهِماَ

" ya masih bisa, iaitu dengan mensolatkan jenazah mereka, memohon ampunan untuk mereka, memenuhi janji mereka setelah mereka tiada, menyambung tali silaturrahimiyang tidak tersambung kecuali dengan mereka dan memuliakan teman mereka"(HR. Abu Dawud, Ibnu Majah dan dishahihkan oleh Ibnu Hibban)


Hadis tersebut disamping menujukkan cara berbakti kepada kedua orang tua yang sudah meninggal, juga menunjukkan bahwa kebaikan yang dilakukan oleh orang yang masih hidup untuk orang yang sudah meninggal itu bermanfaat dan pahalanya akan sampai kepadanya. Hal ini dikuatkan banyak dalil, diataranya adalah:


اِذَامَاتَ ابْنُ ادَمَ اِنْقَطَعَ عَمَلُهُ اِلاَّ مِنْ ثَلاَثٍ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ اَوْعِلْمٍ يُنْتَفَ بِهِ اَوْوَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُوْلَهُ

Jika anak Adam meningga, maka putuslah segala amal perbuatannya kecuali tiga perkara; shadaqah jariyah, ilmu yang dimanfa’atkan, dan anak shaleh yang mendo’akannya.”


اقرءوا سورة يس على موتاكم

Ertinya :

Dan bacalah (surah) yasin tersebut atas orang-orang mati kamu ( HR Abu dawud, Nasai ibn majjah ibn Hibban dan Ahmad)


عن ابن عباس : أن امرأة من جهينة جاءت إلى النبي صلى الله عليه وسلم فقالت : إن أمي نذرت أن تحج فلم تحج حتى ماتت أفأحج عنها ؟ قال : حجي عنها أ

Ertinya:

Dari ibnu abbas, sesungguhnya seorang wanita dari Juhainah, datang kepada Nabi saw. lalu dia berkata:"sesungguhnya ibu saya telah bernazar melakukan haji, dia meninggal sebelum melaksanakan nazar hajinya. Apakah boleh melakukan haji menggantikannya? Nabi menjawab:" lakukan haji untuknya" (HR.Bukhori)


عن ابن عباس قال : جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وسلم فقال : يا رسول الله إن أمي ماتت وعليها صوم شهر أفأقضيه عنها؟ قال : [ لو كان على أمك دين أكنت قاضيه عنها ] ؟ قال : نعم. قال : فدين الله أحق أن يُقضى

Ertinya:

Dari Ibn Abbas, dia berkata: ada seorang laki-laki datang kepada Nabi saw.lalu dia bertanya :" wahai Rasulullah, sesungguhnya ibu saya telah meninggal dunia, dan dia mempunyai hutang puasa satu bulan, apakah saya boleh melakukan puasa qodho` atas ibu saya?lalu Nabi menjawab:" jika ibu kamu mempunyai tanggungan hutang apakah kamu membayarnya ?orang itu menjawab: ya, Nabi saw. berkata: Hutang kepada Allah lebih berhak untuk di bayar." (HR. Bukhari Muslim )


عنَّ سَعْدَ بْنَ عُبَادَةَ - رضى الله عنه - تُوُفِّيَتْ أُمُّهُ وَهْوَ غَائِبٌ عَنْهَا ، فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أُمِّى تُوُفِّيَتْ وَأَنَا غَائِبٌ عَنْهَا ، أَيَنْفَعُهَا شَىْءٌ إِنْ تَصَدَّقْتُ بِهِ عَنْهَا قَالَ « نَعَمْ » . قَالَ فَإِنِّى أُشْهِدُكَ أَنَّ حَائِطِى الْمِخْرَافَ صَدَقَةٌ عَلَيْهَا

Ertinya

" Sesungguhnya Ibu dari Sa’ad bin Ubadah radhiyallahu ‘anhu meninggal dunia, sedangkan Sa’ad pada saat itu tidak berada di sampingnya. Kemudian Sa’ad mengatakan, ‘Wahai Rasulullah, sesungguhnya ibuku telah meninggal, sedangkan aku pada saat itu tidak berada di sampingnya. Apakah bermanfaat jika aku menyedekahkan sesuatu untuknya?’ Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab, ‘Iya, bermanfaat.’ Kemudian Sa’ad mengatakan pada beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam, ‘Kalau begitu aku bersaksi padamu bahwa kebun yang siap berbuah ini aku sedekahkan untuknya" (HR.Bukhari)


Dalil-dalil lain yang masih banyak semuanya menunjukkan bahawa kebaikan atau amal soleh yang dilakukan oleh orang yang masih hidup untuk orang yang sudah meniggal dunia itu bermanfaat dan pahalanya sampai kepada orang yang sudah meninggal tersebut. Kerana redaksi dalil tersebut berbentuk mutlak, maka, kebaikan dan amal soleh yang ditujukan untuk orang yang sudah meninggal tersebut boleh dikukan bila saja, dimana saja dan dengan cara apa saja yang sesuai dengan kondisi dan kemampuan orang yang melakukannya selama dilakukan dengan niat yang benar dan tidak mengandung hal-hal yang dilarang oleh agama.


Ulasan:
Jelas menunjukkan bahawa anak-anak perlu berbakti kepada kedua ibu bapa tidak kira sewaktu mereka masih hidup mahupun telah meninggal dunia. Kalau kepada ibu bapa yang telah meninggal dunia pun kita boleh berbakti dan pahalanya akan sampai kepada mereka, kenapa tidak kepada mereka yang masih hidup dan masih bersama kita hari ini. Sebagai renungan bersama agar kita sentiasa menghargai ibu bapa kita dan berharap agar kita sentiasa berbakti kepada mereka ketika hanyatnya dalam apa jua keadaan sekalipun. Sesungguhnya, tanpa mereka siapalah kita. Coretan ini sekadar peringatan kepada diri sendiri dan semoga bermanfaat kepada orang lain.


"Hargailah mereka sementara masih ada"
hargai mereka yang masih ada di depan mata
luangkan masa lapang bersama mereka
lupakan kesibukan kita sementara
pulanglah bertemu dan meraikan mereka

kasih sayang mereka pada kita tiada tolak bandingnya
bagaimana pula kasih kita padanya?





Thursday, August 26, 2010

KEMPEN KAD RAYA

Assalamualaikum semua
Apa khabar kalian di sana? Harap-harap semua berada dalam keadaan sihat walafiat untuk sama-sama meneruskan ibadah di bulan Ramadhan pada tahun ini.


Pejam celik-pejam celik, sudah selesai hari ke-16 kita menjalani ibadah puasa. Semalam, kelihatan terbit bulan purnama di langit malam. Sungguh cantik dan menenangkan. Malam ni, kita teruskan terawih untuk malam ke-17 dan semoga dipanjangkan umur untuk meneruskan perjalanan kita di bulan Ramadhan yang tinggal separuh jalan lagi. Sama-sama kita merebut peluang keemasan ini. Apa pun, kita cuba yang terbaik untuk Ramadhan kali ini. Bukan apa, Ramadhan akan datang belum tentu menajadi milik kita.


Ok, setakat itu sahaja renungan untuk hari ke-16 di bulan Ramadhan. Sudahpun selesai hari ke-16, dan kini masuklah hari ke-17 Ramadhan iaitu hari Nuzul al-Quran. Selamat bercuti bagi negeri-negeri yang diberi cuti. Sama-sama menghayati peristiwa di sebalik hari Nuzul al-Quran. Untuk bacaan lanjut, bolehlah intai-intai kat sini : Nuzul al-Quran


Kali ini nak berceloteh mengenai KAD RAYA.

Agak-agak, tahun ni dapat lagi tak kad raya?
Dunia sudah maju, zaman sudah moden. Semuanya berebut-rebut menggunakan rangkaian telekomunikasi yang canggih-manggih seperti SMS melalui telefon, entri di blog, emel mahupun e-kad melalaui jalur lebar, internet. Facebook, twitter, formspring, friendster, mypace pun tidak kurang hebatnya.


Agak-agak, ada lagi tak orang yang masih memberi/membalas kad raya?
Bunyinya agak kuno dan ketinggalan zaman bukan. Tapi, sedar tidak sedar kad raya adalah antara ucapan yang paling bermakna sempena hari lebaran kerana boleh disimpan dan dijadikan kenangan. SMS? EMEL? ENTRI di BLOG? FACEBOOK? Semuanya cepat, jimat kos dan jimat tenaga, tapi feelingnya nyata berbeza. Dapat sekeping KAD RAYA boleh membuat kita terloncat kegembiraan. Itu dulu lah, tapi kini tak tahulah macam mana reaksi kalau dapat satu.


Sudah cukup membebel, malas nak menaip panjang lebar. Sempena KEMPEN KAD RAYA, sama-sama kita memajukan Pos Malaysia. Saya selaku pemilik blog VISIBLE VOICE dengan ini mengisytiharkan dan sekaligus merasmikan KEMPEN KAD RAYA bermula untuk tahun 2010.


kalau tak hantar kad raya
takde kerja la posmen
tak laku la setem kat post opis
bankrupt la bisnes jual kad raya


OBJEKTIF KEMPEN KAD RAYA
  • Meraikan pengunjung VISIBLE VOICE
  • Menghabiskan kad raya dalam simpanan koleksi peribadi sejak bertahun lamanya
  • Mempromosikan perkhidmatan Pos Malaysia
  • Melariskan jualan setem di Pejabat Pos
  • Memberi pekerjaan lebih masa (overtime) kepada posmen

Tidak susah untuk mendapatkan sekeping kad raya dari sini. Stok yang masih ada 21 keping je, tidak kira kecil, besar, cute, comel, menawan semuanya ada. Maka, siapa cepat dia dapat dan siapa bertuah akan dapat!


SYARAT-SYARAT
  1. Drop komen untuk mengesahkan permohonan
  2. Lengkapkan slogan "Saya mahukan kad raya kerana ......" (ikut suka hati berapa patah perkataan)
Syaratnya semudah ABC, 123, alif ba ta. Harap-harap, habislah kad raya yang tersimpan selama ini. Kalau tak habis jugak tahun ni, boleh masuk tong sampah dah. Nak tunggu tahun depan, konpem bizi dengan final year project.



kad yang ada terdapat dalam pelbagai rupa
pelbagai saiz dan pelbagai corak
kita tengok siapa yang kena
atas nasib badan la ye



KELAYAKAN
  • First commentar akan layak menerima KAD RAYA secara automatik.
  • 20 penerima lagi bergantung kepada slogan dan rezeki masing-masing.
  • Terbuka kepada semua tidak kira yang sudah lama mengikuti perkembangan blog ini ataupun baru, followers ataupun bukan, ada blog (tinggalkan link) ataupun tiada (tinggalkan emel). Pendek kata, sesiapa sahaja yang sudi nak terima.
  • Tidak kira warna kulit, jantina, lokasi mahupun peringkat umur
  • Tarikh tutup permohonan adalah pada 29 Ogos 2010
  • Penerima akan diumumkan pada 1 September selepas proses pos selesai dilakukan

TERIMA KASIH


Dibawakan khas oleh:



"Sama-sama memajukan Pos Malaysia"

Selamat bekerja kepada posmen yang bakal bertugas di 21 lokasi yang berbeza





Tuesday, August 24, 2010

KANTOI

KANTOI
Nukilan: penaberkala


Masihkah kau ingat
Tanggal 11 Julai 2010
Bila kami sekeluarga datang merisik
Untuk menyunting yang terbaik
Antara yang ada engkaulah paling menarik
Cukup sifat, serba boleh dan cantik


Bila hajat dipasang sebelum bertandang
Bila mata mula memandang
Bilah hati sudah tertawan
Usha-mengusha aku mulakan
Bila semua sudah berkenan
Lantas ya aku ajukan
Akad aku lafazkan
Hantaran tunai aku serahkan
Bersama-sama sekuntum senyuman aku lontarkan


Kini
Kau sah menjadi milikku
Menemani setiap detik hidupku
Melayari bahtera kehidupan bersamaku
Semoga dikau sentiasa berada di sampingku
Tidak kira apa jua yang berlaku
Ku mengharap kau setia padaku


Kerana engkaulah harapanku
Tika susah senang melanda jiwaku

Kerana engkaulah impianku
Untuk hadir mengisi kekosongan hidupku

Kerana engkaulah temanku
Untuk berbicara dan mengadu

Kerana engkaulah muzikku
Mengalunkan irama dan lagu

Kerana engkaulah memoriku
Mampu merakam setiap detik yang berlaku

Kerana engkaulah penghiburku
Berjaya membuatku tersenyum bila bersamamu

Kerana engkaulah waktuku
Mengingatkan aku tentang detik yang berlalu

Kerana engkaulah penenangku
Mengalunkan zikir dan bacaan suci ke gegendang telingaku

Kerna engkaulah segala-galanya untukku
Aku amat memerlukanmu
Agar sentiasa berada di sisiku

Jangan sampai ada yang cemburu
Bila melihat aku dan kamu
Kini bahagia bersatu
Paparazi juga asyik memburu
Mereka pasti akan mula ragu-ragu
Berteka-teki siapakah gerangan sebenar dirimu


Bila ada yang bertanya padaku
Siapakah gerangan dirimu
Tidak mampu untuk aku menipu
Oppppssss terkantoilah aku
Kerana engkau bukanlah kekasih hatiku
Engkau hanyalah telefon bimbitku


Keranamu ada untukku
Akan kuhargai setiap waktu
Sony Ericsson W Lima Kosong Lapan (W508)
Puisi istimewa aku hidangkan
Hanya padamu aku hadiahkan
Sekadar coretan sebagai kenangan







Bercanda di tepian pantai Batu Feringgi


Sumber foto dari paparazi ternama : http://feerstforay.com/





Entri khas sempena Puisi Kantoi The Contest oleh PencariCinta

Hadiah menarik menanti peserta yang bertuah

Berminat?

Sila berhubung secara terus dengan penganjur iaitu PencariCinta

______________________________

Sekadar perkongsian berkaitan telefon bimbit model Sony Ericsson W508:

Aksi memukau oleh Sony Ericsson W508 yang telah menggoda aku




Cukup sifat, serba boleh dan menarik




Sedikit-sebanyak latar belakang dan identitinya.Jom berkenalan!



__________________________________


aih, dah lama den tak mengarang puisi, nasib baik ada kontest. Tak berkarat otak, tak tumpul bakat. Terserempak dengan kontest ni di chatbox, jemputan dari PencariCinta. Bila tahu kontest ini masih terbuka, berbekalkan bakat yang tidak seberapa, maka terhasillah puisi merapu lagi meraban.

dulu pernah karang puisi yang sama dengan tema kontest, iaitu berjudul DIA (berminat boleh lah baca).
Puisi yang membuat ada yang tertanya-tanya kerana tiadanya penghujung
Makanya puisi tersebut adalah puisi tidak kantoi
Kat sini, nak kantoikan sikit puisi itu. Dia yang dimaksudkan adalah motosikal merahku, AGM 6**6. Tapi itu kisah dulu.

Oleh kerana syarat dikenakan kali ini adalah untuk kantoikan puisi, dengan rela hati terpaksalah mendedahkan identiti sebenar gerangan watak yang dimaksudkan dalam puisi kali ini, iaitu Sony Ericsson W508

Agak-agak menarik tak puisi di atas?
Ada apa-apa pujian ataupun kejian?
Sekadar bersenam jari di papan keyboard

Tak dapat RM20 untuk tempat ke-3, dapat RM50 pun jadilah,haha
Sekadar suka-suka, kalau menang lagi suka, kalau kalah pun tidak berduka


Thanks for reading!





Sunday, August 22, 2010

HERO TELUK KUMBAR

Cerita ini bukan cerita semalam
Bukan juga cerita hari ini
Tetapi cerita seminggu yang lalu
Cerita di Teluk Kumbar pada 15 Ogos 2010



Pada hujung minggu, seperti biasa perancangan untuk keluar berjalan-jalan itu ada. Cuma yang tinggal hanya tindakan sama ada jadi ataupun tidak, tengok keadaan semasa. Kebetulan pada hari Ahad yang lalu, housemate (Faiz) mengajak pergi ke Teluk Kumbar untuk melawat Jeti dan kawasan sekitarnya.Subhanallah, pemandangan waktu pagi sungguh hening di sana. Ombak memukul pantai bertalu-talu, sampan nelayan yang bertali terumbang ambing dipukul ombak, langit tinggi tidak bertiang dan lautan luas tidak bertepian membawa aku berfikir sejenak.



Sedang asyik Faiz merakamkan pemandangan yang indah dengan kameranya, aku merakam sedikit video sampan nelayan yang berterusan dipukul ombak. Tiba-tiba, terdengar suara orang menegur.

"Nampak pulau? Nampak pulau baru cantik", tanya seorang pak cik tua kepada Faiz.

Mereka memulakan bicara. Aku mula menghampiri mereka untuk turut serta mulakan perbualan.

"Where are you come from?" sambung pertanyaan pak cik tadi.

"Kelantan. Saya orang Malaysia", lantas jawab aku dengan slumber.

Kelihatan pak cik itu terpinga-pinga, mungkin kurang jelas jawapan yang aku lontarkan. Selepas diulang, barulah beliau dengar dan mula berceloteh panjang. Beliau sangkakan aku pelancong asing, apakah? Beliau mulakan bicaranya dengan menyebut tempat-tempat yang pernah beliau kunjungi di Kelantan termasuklah Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Putih, Pantai Cahaya Bulan dan Tanah Merah. Gayanya memang cukup menampakkan beliau seorang yang pernah berkunjung ke Negeri Cik Siti Wan Kembang itu.

Rupa-rupanya, ramai dalam kalangan menantunya berasal dari Kelantan. Beliau juga pernah menyertai marathon yang diadakan di Kelantan iaitu dari Kota Bharu ke Besut, Terengganu.



Setelah berbual panjang, lantaran beliau mengajak kami ke rumahnya. Sempat lagi beliau berseloroh, "Puasa tak hari ini? Sudah makan ke belum?". Kami menjawab sambil tersenyum, "Sudah makan sahur tadi".

Kami menaiki kereta mengikut beliau yang mengayuh basikal tuanya ke kediamannya di Kampung Paya, Teluk Kumbar. Terdapat banyak rumah-rumah berhampiran kediamannya tetapi keadaan agak lengang. Mungkin masih sunyi dan sepi kerana awal pagi, iaitu lebih kurang 10 pagi.

Beliau dikurniakan 9 orang cahaya mata yang kini semuanya sudah bekerja dan berkeluarga. Kini, beliau tinggal sebatang kara kerana isterinya sudah meninggal dunia. Namun, masih ada anak-anaknya yang tinggal bersebelahan rumah beliau.





Setibanya di rumahnya, kami dihidang dengan pelbagai juadah. Oleh kerana sekarang bulan Ramadhan, makanya sudah pasti bukan juadah makanan dan minuman. Sebaliknya juadah cerita dan pengalaman darinya yang kini berusia melebihi 80 tahun.

Beliau ke hulu ke hilir mengambil segala koleksi yang beliau miliki untuk ditunjukkan kepada kami. Pelbagai koleksi beliau hidangkan kempada kami sehingga berselerakan ruang tamu rumahnya.











Antaranya, album peribadi miliknya. Koleksi gambar-gambar beliau sejak dari kanak-kanak sehinggalah muda remaja.

Sambil membelek helaian album gambar, mulutnya tidak berhenti berceloteh dan bercerita mengenai pengalamannya sewaktu muda-muda.









Beliau juga merupakan seorang bekas askar yang telah berkhidmat dalam pasukan Tentera Tanah Melayu pada waktu itu.

Apa yang kami dapat tahu, beliau adalah seorang askar yang aktif bersukan. Melibatkan diri dalam acara marathon dan bola sepak merupakan rutin hidupnya dari dulu lagi. Tidak pelik apabila beliau menyatakan sehingga hari ini beliau masih berlari dan menyertai pertandingan marathon yang diadakan dalam usia 80 tahun. Paling membanggakan, masih boleh memenangi acara yang dipertandingkan.




Penglibatan beliau dalam marathon bukan sekadar penyertaan biasa. Beliau telah memenangi beberapa siri marathon yang dipertandingkan tidak kira di Pulau Pinang mahupun negeri-negeri lain di Malysia.

Beliau pernah menyertai acara marathon dan berjalan kaki yang diadakan di Singapura dan China.







Mungkin penglibatan aktif beliau dalam bidang sukan dan sumbangan beliau dalam bidang ketenteraan membolehkan beliau diberi pengiktirafan.

Apa yang menarik, pada tahun 1998 beliau telah dikurniakan pingat oleh Sultan.

Beliau telah dikurniakan Pingat Jasa Kebaktian iaitu PJK.






Antara koleksi gambar simpanannya yang membuktikan beliau dikurniakan Pingat Jasa Kebaktian (PJK) pada tahun 1998.













Bukan sekadar cerita dan pengalaman, yang lebih menarik bukti diselitkan sekali dalam penceritaanya.

Berikut merupakan antara koleksi piala yang pernah dimenanginya sewaktu zaman kegemilangannya dalam arena marathon.









Selain dari piala-piala yang pernah dimenanginya, terdapat pelbagai pingat yang turut diperagakan kepada kami. Pingat paling menarik adalah pingat sempena penglibatannya di China dan Larian Jambatan Pulau Pinang.

Walaupun hampir kesemua koleksi piala dan pingat yang beliau miliki kelihatan usang dan klasik, namun itulah simbolik kepada kejayaan dan pencapaian beliau suata masa dahulu.






Mungkin kerana penglibatan aktif dan penyertaan di merata tempat membolehkan beliau mengumpul mata wang asing dari pelbagai negara.

Teruja melihat pelbagai jenis matawang yang berusia puluhan tahun dalam koleksi simpanan beliau.

Bukan setakat wang kertas, syiling juga menjadi barang kenangan di lewat usianya.






"All my children must can speak English. Kerana apa? Because I can speak English. Kenapa mereka tidak boleh?" itulah antara kata-katanya sewaktu di jeti tadi.

Secara automatik, kami tahu beliau seorang yang berpendidikan dan seorang yang mahir berbahasa Inggeris. Bukan setakat Inggeris. beliau juga mampu untuk bertutur dalam dilek Mandarin, Hokien, Tamil, Jepun dan Arab. Apa yang jelas, beliau petah berbahasa Jepun.





Bukan setakat itu, ada lagi yang lebih menarik. Tampak seperti rumahnya adalah satu muzium. Inilah buku yang dijadikan "GUEST BOOK" untuk menulis maklumat diri pelawat.

Kami diarahkan menulis nama, alamat dan tempat pengajian dalam buku tersebut sebagai rekod simpanannya.

Kalaulah beliau ada blog ataupun facebook, mesti mudah nak berhubung.





Sudah 1 jam kami membelek semua koleksinya. Seperti biasa, kalau duduk lama-lama kebosonan mula muncul. Makanya, kami mengemas segala benda yang berterabur sebagai simbolik untuk meminta diri.

Setelah usai mengemas ruang tamu rumah beliau, seraya kami meminta izin untuk berangkat pulang.

"Lepas ni nak ke mana?" tanya beliau.

"Kami nak pergi beli barang sedikit. Ada kerja", jawab Faiz.

"Nak beli apa?" sambungnya lagi

"Nak beli buah sikit", kami menjawab.

"Jomlah pakcik bawa pergi pasar. Mari-mari. Tunggu sat, pakcik nak tukar baju" pelawa beliau.


Agak terkesima di situ, kerana kami sudah tiada masa untuk menuju ke Giant. Malas nak menolok pelawaanya, kami pun menyahut pelawaannya itu dengan hati terbuka kerana tidak mahu mengecewakannya.



Kedai buah yang kami tuju iaitu di Pasar Teluk Kumbar. Gayanya seperti pasar pagi, agak sesak dengan pelanggan untuk membeli barang dapur tidak kita ikan, ayam mahupun sayur.
Faiz memilih epal merah, RM5.
Aku memilih epal hijau dan buah oren, RM6.
Pak cik tadi mengambil buah duku 1 kg, RM6.

Aku dan Faiz masing-masing ambil dompet untuk membayar. Tetapi ditegahnya supaya simpan duit itu.




Kami menolak pada awalnya, tetapi beliau masih berkeras. Agak lama di pasar, banyak pertanyaan beliau ajukan. "Nak apa lagi? Buah rambutan mahu? Nak beli apa lagi?". Tetapi semua persoalannya itu kami jawab dengan mudah, "Tak ada apa-apa. Cukup dah ni pak cik".

Kami dah mula gelisah, rasanya mahu cabut begitu sahaja. Berkali-kali minta kebenaran nak balik, namun tidak dihiraukan. Beliau berjalan ligat menusuri pasar tersebut. Akhirnya, tibalah saat untuk kami pulang setelah hampir 20 minit berada di pasar. Sekali lagi, kami hulurkan duit untuk bayaran buah yang dibeli tadi kepadanya. Sekali lagi ditolak bulat-bulat.

"Nah duit pak cik, banyak. Nak buat apa? Simpan duit kamu", katanya dengan tegas

Kami terpaku dan terpina seketika. Kami serba salah dibuatnya.

Masing-masing menyusun tapak ke kereta untuk pulang. Beliau minta diberhentikan dan turun di kedai anaknya di tepi jalan. Setakat itu sahaja pertemuan antara kami dengan hero Teluk Kumbar.

Beliau yang dimaksudkan ialah Haji Yahaya bin Sulaiman.



Kenangan di Teluk Kumbar



Allah datangkan seseorang kepada kita pasti ada sebabnya.
Kalau tempoh hari berjumpa dengan Pak Cik Ismail yang berusia 70-an di Masjid Kapitan, kali ini kami ditemukan dengan Pak Cik Yahaya.

Apa yang penting, kita tahu cara nak berkomunikasi dengan mereka dan melayan golongan lewat usia ini dengan penuh hormat dan tanggungjawab.

Berjumpa dengan mereka, membuatkan aku teringat pada seseorang. Memikirkan kalau beliau masih ada, mampukah aku membahagiakannya dan berbakti kepadanya. Hanya mampu berfikir sejenak, sudah tidak mampu bertindak kerana peluangnya sudah tertutup di alam nyata. Apapun, aku masih mempunyai ruang untuk berbakti kepadanya.


Belajar dari pengalaman mereka,
mendengar nasihat mereka,
menghormati mereka,
menjaga adab dan berbudi bahasa kepadanya,

Persiapkan diri kita seadanya!




panjang la plop, boleh jadi pengarang cerpen nih.Macam wartawan liputan pun ado
jugok






Saturday, August 21, 2010

SELAMAT-SELAMAT HARI LAHIR EDISI OGOS

Kalau untuk seorang, boleh la ucap Selamat Hari Lahir atau Happy Birthday.
Tetapi, kalau lebih dari seorang? Nak-nak lebih 10 orang.
Bolehkah nak apply kata ganda kat sini? Boleh tak boleh, apa kata kita ucap Selamat-selamat Hari Lahir atau bahasa omputehnya Happy-happy birthday atau dalam Mandarinnya, Shengri kuei le kepada semua yang telah dilahirkan di bulan Ogos.


Bulan Ogos sepertinya paling banyak birthday orang yang aku kenal. Adakah mereka telah sepakat untuk sama-sama lahir dalam bulan Ogos? Patriotik sungguh mereka.




20 0G0S

Di kesempatan ni, nak ucapkan Happy Birthday kepada silent reader setia visible voice iaitu Puan Norme Haslida yang ke 27? Eh, betul ka? Dah tua rupanya,haha. 20 Ogos semalam, genaplah usianya 27, tak boleh kurang ye dan pastinya akan bertambah 1 angka lagi di tahun hadapan.


Siapa Norme Haslida?


2006: Majlis persandingan
6.6.2006 - sudah 4 tahun mereka bersama
Happy Anniversary walaupun sudah expired



Cahaya mata
Nur Damia Baqtisha
Ahmad SYafiq Danish


Satu keluarga : Mereka gembira, saya gembira


Sebenarnya beliau adalah kakakku. Memandangkan selama ni aku tak pernah bagi hadiah kat dia, apa kata aku hadiahkan entri spesel punya sempena ulangtahun kelahirannya. Moga-moga beliau terharulah dan bangga ada adik macam aku,kah3. Tak gitu Puan Norme?

Doa dari adikmu agar dikau sentiasa berbahagia di samping suami tercinta dan anak-anak. Moga kalian happy sokmo :)



10 OGOS

Sebelumnya, ada lagi birthday orang spesel iaitu Ahmad Faizal Alwie. Memandangkan dia nih tak bukak sangat internet, so aku jamakkan sekali entri beliau dengan entri kali ini. Walaupun tak wish sebab facebooknya sudah didelete, maka inilah platform terbaik untuk aku mengucapkan Selamat Hari Kelahiran yang ke-24 pada 10 Ogos yang lalu. Takpe, mintak wakilnya tolong baca. Semoga sentiasa berbahagia di samping orang tersayang dan cepat-cepat naik pelamin, amin.Bertambah lagi seorang ahli keluarga kita.

Siapa plak Faizal?


butuk aka bujal

Beliau adalah abang aku yang selalu menjadi partner untuk gaduh time kecik-kecik. Tempat melepaskan tumbukan, baling selipar, tolak jatuh tangga dan banyak lagi. Kalau nak story, 3 hari 3 malam tah habis. Sambung next episod lah dalam siri terbaru, IMBAU KENANGAN LALU.



3, 6 & 11 OGOS

Baru selesai bahagian adik-beradik, ada lagi bahagian sepupu-sepapat. Happy Belated Birthday diucapkan kepada Noralisa (3 ogos), Che Azniey (11 ogos) dan Errenna (6 ogos). Semoga kalian sentiasa sukses dalam apa jua yang dilakukan., murah rezeki dan berbahagia selalu.



11 OGOS & 23 OGOS

Tak kan orang tua-tua je celebrate birthday, golongan anak-anak atau kanak-kanak ribenna pun nak jugak. Happy Belated Birthday kepada Nur Alya Balkish pada 11 Ogos yang lalu. Coming soon, 3 hari lagi Happy Birthday to Nur Alya Maisara pada 23 Ogos nanti. Hebat kan, 2 beradik sambut birthday dalam bulan yang sama? At least, boleh lah jimat kos sikit nak celebrate,haha.


akish dan alya


Siapa mereka?
Merekalah anak-anak buah hamba yang kini menetap di Tapah, Perak. Anak kepada kakanda hamba, Rosilah.


KAWAN-KAWAN

Selesai bahagian ahli keluarga dan saudara-mara, tidak lupa jugak kepada kawan-kawan yang turut meraikan hari kelahiran di bulan Ogos. Pastinya hanya mampu makan kek waktu malam sahaja.

Happy belated bithday juga untuk kawan-kawan
  • Wan Nazlin
  • Syafiq Affendi
Tidak lupa juga kepada semua blogger yang sambut birthday bulan ni seperi pengomen tegar blog ini, Cik Amirah. Terima kasih diucapkan kerana terus-menerus bertandang ke sini. Terima kasih daun keladi, kalau free datang lagi


Sekian sahaja untuk Selamat-selamat Hari Lahir Edisi Ogos. Sampai ketemu lagi di lain waktu dan ketika. Kepada sesiapa sahaja yang turut meraikan atau akan meraikan hari kelahiran di bulan Ogos, HAPPY BIRTHDAY diucapkan. Semoga dengan pertambahan umur, kita semua menjadi semakin matang dan sentiasa mendapat rahmat dariNya. Amin



TERIKH-TARIKH PENTING OGOS
3 NORALISA AFIFI
6 ERRENNA
10 FAIZAL ALWIE
10 WAN NAZLIN
11 NUR ALYA BALKISH
11 AZNIEY
14 NUR AMIRAH
20 NORME HASLIDA
20 SYAFIQ AFFENDI
23 NUR ALYA MAISARA

Agak-agak, kena buat list macam ni ke tiap-tiap bulan? Menarik gak kan? Sesiapa yang lahir bulan September onwards bolehlah start daftar kat sini, lol





Thursday, August 19, 2010

KOLEKSI KATA-KATA HIKMAH

Kata-kata hikmah, biasanya bila dibaca bisa menusuk ke dalam hati, membuat kita berfikir sejenak. Itulah kekuatan kata-kata hikmah. Kebanyakannya berkait-rapat dengan kehidupan kita seharian, malah kadang-kadang sangat tepat dan jitu ditujukan kepada kita.

Kata-kata hikmah amat hebat, sungguh berkuasa dan boleh bertindak sebagai nasihat dan penasihat yang baik kepada diri kita yang selalu alpa. Kata-kata yang tertib tersusun dengan bahasa yang indah membawa seribu satu makna kepada sesiapa sahaja yang menghayati setiap bait-bait kata yang disampaikan.


Berikut koleksi kata-kata hikmah yang selalu kita dengar dan pastinya ada antaranya yang belum pernah kita dengar sebelum ini:

1) Jangan sekali-kali kita meremehkan sesuatu perbuatan baik walaupun hanya sekadar senyuman.

2) Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar di lautan telah ramai kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.

3) Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.

4) Setiap yang kita lakukan biarlah jujur kerana kejujuran itu telalu penting dalam sebuah kehidupan. Tanpa kejujuran hidup sentiasa menjadi mainan orang.

5) Hati yg terluka umpama besi bengkok walau diketuk sukar kembali kepada bentuk asalnya.

6) Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

7) Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan. Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun. Bila-bila masa ia akan pecah.

8) Kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam kehinaan. Memberi sedikit dengan ikhlas pula lebih mulia dari memberi dengan banyak tapi diiringi dengan riak.

9) Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau dan tidak ada insan yang berdosa yang tidak mempunyai masa depan.

10) Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras dari batu. Tetapi kata-kata yang kasar dapat mengasarkan hati yang lunak seperti sutera.

11) Lidah yang panjangnya tiga inci boleh membunuh manusia yang tingginya enam kaki.

12) Agama tidak pernah mengecewakan manusia. Tetapi manusia yang selalu mengecewakan agama.

13) Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya.

14) Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat.

15) Hidup memerlukan pengorbananan. Pengorbanan memerlukan perjuangan. Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan memerlukan keyakinan. Keyakinan pula menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.

16) Seseorang yang bijak melahirkan kata-kata selalunya disanjung sehingga ia mula bercakap kosong

17) Harta akan habis digunakan tanpa ilmu tetapi sebaliknya ilmu akan berkembang jika ianya digunakan.

18) Kekayaan bukanlah satu dosa dan kecantikan bukanlah satu kesalahan. Oleh itu jika anda memiliki kedua-duanya janganlah anda lupa pada Yang Maha Berkuasa.

19) Sahabat yang tidak jujur ibarat dapur yang berhampiran. Jikalau pun kamu tidak terkena jelaganya sudah pasti akan terkena asapnya.

20) Mengapa manusia gemar mencetuskan pertelingkahan sedangkan manusia itu sendiri dilahirkan dari sebuah kemesraan.

21) Kita sentiasa muda untuk melakukan dosa tetapi tidak pernah tua untuk bertaubat.

22) Gantungkan azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan.

23) Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur. Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat.

24) Jadikan dirimu bagai pohon yang rendang di mana insan dapat berteduh. Jangan seperti pohon kering tempat sang pungguk melepas rindu dan hanya layak dibuat kayu api.

25) Menulis sepuluh jilid buku mengenai falsafah lebih mudah daripada melaksanakan sepotong pesanan.

26) Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.

27) Kegembiraan ibarat semburan pewangi, pabila kita memakainya semua akan dapat merasa keharumannya. Oleh itu berikanlah walau secebis kegembiraan yang anda miliki itu kepada teman anda.

28) Esok pasti ada tetapi esok belum pasti untuk kita. Beringat-ingatlah untuk menghadapi esok yang pastikan mendatang.

29) Reaksi emosi jangan dituruti kerana implikasinya tidak seperti yang diimaginasi.

30) Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian.Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.

31) Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.

32) Penglihatan itu sebagai panah iblis yang berbisa, maka siapa yang mengelakkannya kerana takut padaKu, maka Aku akan menggantikannya dengan iman yang dirasakan manisnya dalam hati...

33) "Wanita yang cantik tanpa peribadi yang mulia, umpama kaca mata yang bersinar-bersinar, tetapi tidak melihat apa-apa"

34) "Kekecewaan mengajar kita erti kehidupan. Teruskan perjuangan kita walaupun terpaksa menghadapi rintangan demi rintangan dalam hidup"

35) Tanda Orang Bijaksana Ialah Hatinya Selalu Berniat Suci; Lidahnya Selalu Basah Dengan Zikrullah; Matanya Menangis Kerana Penyesalan Terhadap Dosa; Sabar Terhadap Perkara Yang Dihadapi Dan Mengutamakan Akhirat Berbanding Dunia.

36) Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji."

37) "Hidup umpama aiskrim. Nikmatilah ia sebelum cair"

38) "Kata-kata itu sebenarnya tidak mempunyai makna utk menjelaskan perasaan. Manusia boleh membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa. Tapi kata-kata bukan bukti unggulnya perasaan"

39) "Hidup tidak boleh berpandukan perasaan hati yg kadangkala boleh menjahanamkan diri sendiri. Perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima sesuatu atau membuat sesuatu dgn baik berlandaskan kenyataan"

40) "Hidup adalah gabungan antara bahagia dan derita. Ia adalah menguji keteguhan iman seseorang. Malangnya bagi mereka yg hanya mengikut kehendak hati tidak sanggup menerima penderitaan.

41) Hadiah Terbaik :
Kepada kawan - Kesetiaan
Kepada musuh - Kemaafan
Kepada ketua - Khidmat
Kepada yang muda - Contoh terbaik
Kepada yang tua - Hargai budi mereka dan kesetiaan.
Kepada pasangan - Cinta dan ketaatan
Kepada manusia - Kebebasan

42) "Berfikir secara rasional tanpa dipengaruhi oleh naluri atau emosi merupakan satu cara menyelesaikan masalah yg paling berkesan"

43) "Hiduplah seperti lilin menerangi orang lain, janganlah hidup seperti duri mencucuk diri dan menyakiti orang lain."

44) "Dunia ini ibarat pentas. Kita adalah pelakonnya. Maka berlumba-lumbalah beramal supaya hidup bahagia di dunia dan akhirat"

45) "Akal itu menteri yang menasihati, Hati itu ialah raja yang menentukan, Harta itu satu tamu yang akan berangkat, kesenangan itu satu masa yang ditinggalkan".

46) "Selemah-lemah manusia ialah orang yg tak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yg mensia-siakan sahabat yg telah dicari"

47) "Cakap sahabat yg jujur lebih besar harganya daripada harta benda yg diwarisi dari nenek moyang"

48) "Ingatlah, sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak ber teman.."

49) "Lidahmu adalah bentengmu, jika e***** menjaganya maka ia akan menjagamu, dan jika e***** membiarkannya maka ia tidak akan mempedulikanmu"

50) "Orang yg paling berkuasa adalah orang yg dapat menguasai dirinya sendiri"

51) "Seseorang menganggap sekatan sebagai batu penghalang, Sedangkan orang lain menganggapnya sebagai batu lonjatan."

52) "Kalau kita melakukan semua yang kita upaya lakukan, sesungguhnya kita akan terkejut dengan hasilnya."

53) "Kita selalu lupa atau jarang ingat apa yang kita miliki, tetapi kita sering kali ingat apa yang orang lain ada."

54) "Apa yang diperolehi dalam hidup ini, adalah sepenuhnya daripada apa yang kita berikan padanya."

55) "Fikirkan hal-hal yang paling hebat, Dan e***** akan menjadi terhebat.Tetapkan akal pada hal tertinggi, Dan e***** akan mencapai yang tertinggi."

56) "Dunia ini tiada jaminan melainkan satu peluang."

57) "Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi."

58) "Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan manusia untuk menyambut kesempatan yang menjelma."

59) "Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal,tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah."

60) "Mengetahui perkara yang betul tidak memadai dan bermakna jika tidak melakukan perkara yang betul."

61) "Kecemerlangan adalah hasil daripada sikap yang ingin sentiasa melakukan yang terbaik."

62) "Jadikan sebagai aturan hidup untuk melakukan yang terbaik dalam apa jua yang dilakukan, pasti akan menghasil kecemerlangan


Kadang-kadang kata-kata hikmah juga mampu bertindak sebagai mangkin untuk kita lebih berjaya mahupun berubah ke arah kebaikan. Kekuatan yang ada di sebalik kata-kata yang penuh dengan makna tersirat ini mampu menjadi pendorong dan memotivasikan sesiapa sahaja.

Itulah sedikit-sebanyak kelebihan kata-kata hikmah dan bahasa kita


"Kaya sungguh bahasa kita"





Tuesday, August 17, 2010

POLIGAMI

Kisah permohonan untuk berpoligami oleh seorang suami kepada isterinya. Kisah bermula dengan si suami menulis surat secara rasmi menyatakan hasratnya.

Suami bin Lelaki 17,

Jalan Angkasa , 24300,

Kemaman Terengganu

_______________________________________________

Isteri binti Perempuan 17,

Jalan Angkasa , 24300,

Kemaman Terengganu .


31 April 2006

Puan,

PERKARA : PERMOHONAN UNTUK BERPOLIGAMI

Perkara di atas adalah di rujuk.

2. Sebab utama permohonan ini di lakukan adalah kerana saya ingin melengkapkan kuota yang telah di peruntukkan bagi saya . Buat masa ini kuota yang telah di isi cuma satu , memandangkan masih ada 3 kekosongan , eloklah jika dapat dipenuhi secepat mung kin . Pihak yang akan mengisi satu kekosongan ini buat masa ini ialah Cik Hana Fazura binti Ramli yang merupakan setiausaha saya di pejabat . Memandangkan komitmen yang beliau tunjukkan di pejabat amat baik , eloklah jika kita masukkan dia bersama kita di dalam organisasi keluarga kita . Kekosongan yang selebihnya akan diisi di masa akan datang.

3. Untuk makluman pihak puan , yang sebenarnya masalah ini telah lama saya fikirkan tetapi memandangkan poket saya yang selalu nipis , terpaksalah saya tangguhkan dulu permohonan ini di samping kurangnye rasa keyakin an untuk mengemukakan permohonan ini . Kini, setelah saya dapat mengeluarkan kesemua duit pelaburan ASB saya , saya merasakan kembalinya semangat saya yang telah hilang selama ini.

4. Permohonan ini amat setimpal kerana dengan kedudukan sekarang ia menguntungkan kedua belah pihak dan juga pihak ketiga . Selama ini hidup kita bahagia sebab jika tidak , manakan mung kin puan dapat menjadi seperti sekarang . Semua yang puan miliki sudah bertambah besar. Kereta besar , rumah besar , rantai besar dan pakaian besar . Jika dulu potongan puan seperti gitar, kini sudah bertukar menjadi drum. Oleh itu, sudilah kiranya dapat kita kongsi bersama insan lain kebahagiaan kita ini.

5. Pihak puan juga dapat menikmati faedah dari kelulusan permohonan ini kerana puan akan tetap menikmati apa yang telah puan miliki sekarang dengan waktu bekerja lebih singkat dan sistem syif akan di perkenalkan iaitu 1 hari kerja dan 1 hari cuti rehat . Waktu bekerja yang selebihnya akan ditampung oleh pihak ketiga. Kebaikan yang puan akan nikmati ialah waktu rehat yang bebas kerana dalam waktu puan bercuti, saya selaku Penyelia tidak akan memantau aktiviti yang puan lakukan . Pada waktu itu saya cuma akan fokus kepada hasil kerja pihak ketiga . Menguntungkan bukan?

6. Segala kerjasama dari pihak puan saya dahulukan dengan ribuan terima kasih. Saya amat berharap pihak puan dapat meluluskan permohonan saya ini kerana adalah lebih baik jika kita dapat berkongsi kebahagiaan kita ini bersama insan lain. Saya harap permohonan saya ini di balas dengan senyuman penuh keikhlasan dari pihak puan dan tandatangan puan di atas kertas yang saya lampirkan bukannya balingan periuk nasi , pinggan-mangkuk , ketukan senduk dan perkara-perkara yang menyukarkan pihak puan untuk melakukannya.

7. Saya harap puan sudi meluluskan permohonan ini . Hadirkanlah senyumanmu sebagaimana ketika kita menyambut orang baru iaitu bayi kita kedalam keluarga kita 10 tahun lepas ….. Situasinya lebih kurang sama dengan masa kini . Kita akan menerima orang baru juga cuma bezanya ialah jika 10 tahun yang lepas kita perlu menjaga dan membelainya dengan manja bersama tetapi kali ini, setiap urusan penjagaan dan belaian manja akan di laksanakan oleh saya sepenuhnya.

8. Akhir kata , saya harap permohonan saya ini dapat dibalas secepat mungkin. Semoga kita bersama-bersama dengan pihak ketiga akan dapat melaksanakan program ini dengan jayanya.

Sekian , Terima Kasih.

“BERKORBAN DAN BERKONGSI KEBAHAGIAAN LAMBANG RUMAHTANGGA BAHAGIA”


Yang Ikhlas Memohon ,

Suami bin Lelaki



SUMBER : Google Group Cheme Jan07


Permohonan di atas akan dipertimbangkan oleh si isteri dengan kata dua sama ada ya atau tidak. Permohonan diterima atau ditolak. Diberi kebenaran atau serangan. Jika segala syarat-syarat untuk berpoligami dipenuhi, cukup stabil dalam kewangan dan boleh berlaku adil tidak mustahil permohonan akan diterima.


Sebaliknya, sekiranya si suami masih lagi tidak memenuhi syarat-syarat tadi, kemungkinan besar permohonannya tidak diterima dan hasratnya perlu dilupakan.


Tidak cukup dengan surat, puisi dideklamasikan kepada si isteri agar memahami hasrat murninya. Tapi cuba tengok, apa isteri akan jawab.



*** Puisi daripada sang suami***

Isteriku ,
jika engkau bumi,
akulah matahari.
Aku akan menyinari mu kerana engkau mengharapkan sinaran dari ku..
Ingatlah bahtera yg kita kayuh, begitu penuh riak gelombang.
Aku pasti akan tetap menyinari bumi, hingga kadang-kadang bumi terasa akan silauan ku.
Lantas aku ingat satu hal bahawa Tuhan mencipta bukan hanya
bumi,
malah ada planet lain yang juga mengharapkan sinaranku.
Lalu......
Relakanlah aku menyinari planet lain,
menyampaikan faedah adanya aku,
kerana sudah takdir Illahi sinaranku diperlukan di planet lain...




*** Balasan Puisi daripada sang isteri***

Suamiku,
andai kau memang mentari,
sang surya yang memberi cahaya,
aku merelakan engkau berikan sinaranmu kepada segala planet
yang telah TUHAN ciptakan kerana mereka juga seperti aku
perlukan cahayamu dan....
akupun juga tidak akan merasa kekurangan dengan sinaran
mu...

AKAN TETAPIIIIIIII. .
Bila kau hanya sejengkal lilin yang berkekuatan 5 watt sahaja,
jangan lah bermimpi untuk menyinari planet lain!!!
Kerana bilik tidur kita yang kecil pun belum sanggup kau terangi.
Lihatlah diri mu pada cermin kaca di sudut kamar kita,
di tengah remang-remang pancaran cahaya mu yang telah aku
mengerti...
Cuba lihat siapa dirimu...

MATAHARI atau lilin ?
atau jangan-jangan cuma mancis saja!!!!!

Oh, please lah....!!!
NAK KAWIN LAIN KONON!!!


SUMBER: kahkahkah


Begitulah kisah di sebalik poligami. Sekadar berlawak, tetapi itulah hakikatnya. Sebelum membuat permohonan, kepada semua lelaki yang memasang hasrat, pastikan diri serba lengkap dan siap-siaga dengan kemungkinan yang bakal berlaku. Kepada bakal isteri, sila siap-sedia untuk menjawab seperti puisi di atas.


Poligami hanya dibolehkan pada yang mampu sahaja. Sebab-sebab isteri tidak setuju untuk dipoligami adalah atas dasar kepercayaan si isteri terhadap kemampuan suami itu sendiri tidak kira dari aspek kewangan mahupun kebolehan sikap berlaku adil. Kadang-kadang, ada juga si isteri yang tidak rela dimadukan kerana tidak mahu berkongsi kasih dengan orang lain.


Mesej yang ingin disampaikan adalah poligami itu bukan satu permainan tetapi satu tanggungjawab. Poligami bukan satu trend, tetapi satu amanah kepada mereka yang bergelar suami. Kalau tidak mampu membahagiakan seorang isteri, mana mungkin dapat berpoligami.

___________________________

Dulu,sewaktu sekolah rendah....

BUDAK 1: Kau pandai buat benda tuh? Lipat-lipat kertas dan buat bentuk-bentuk yang macam-macam?

BUDAK 2: Buat apa?

BUDAK 1: Apatuh orang panggil, aku lupa. Hah, POLIGAMI.

BUDAK 2: Hahahahaahahah..Eh? POLIGAMI?

BUDAK 1: Kenapa kau gelak?

BUDAK 2: Sebab bukan poligami la weh, tapi ORIGAMI. Hahahaaha

BUDAK 1: ......

BUDAK 2: POLIGAMI tuh maksudnya kahwin banyak.

BUDAK 1: Hahahaaha, tertukar plak dah (sambil tersipu-sipu malu)



Sekarang, meningkat dewasa.....

Budak itu sudah tahu apa itu definisi POLIGAMI yang sebenar
Harap-harap, orang lebih dewasa lebih pakar dan lebih arif soal ini
___________________________
Kat bahagian atas tuh melawak, santai-santai. Untuk mengupas isu ini dengan lebih serius dan mendalam, sila rujuk artikel yang menarik untuk menjawab segala persoalan:
entri auto-published





Monday, August 16, 2010

"KEPADA YANG BERPUASA, .........."

Sejak akhir-akhir ini, terutama bila masuk bulan puasa, rajin plak nak baca akhbar online dan blog-blog orang. Mencari sedikit ilmu, sedikit berita dan sedikit cerita. Campur-campur, jadilah berpengetahuan sikit. Bukan apa, dulu sibuk nak makan lagi, pergi sana, pergi sini, tapi bulan puasa ni tak adalah aktiviti sebegitu rupa.


Semalam jalan-jalan kat dunia siber yang luas tanpa sempadan, tiba-tiba terjumpa entri yang menarik dari 2 blog yang berasingan. Tetapi, kedua-duanya membincangkan perkara yang sama.



Kepada yang berpuasa;

Fuck you off!


Kasik highlight merah sikit bagi semua nampak lebih jelas dan nyata. Beginilah kata-kata kesat yang dilontarkan dalam patah perkataan oleh manusia yang berfikir menggunakan kepala lutut dan meletakkan akal fikiran di kakinya.



Terkejut juga bila baca. Biarpun terlambat untuk dikongsi di sini, mungkin kebanyakannya orang sudahpun tahu perkara ini sejak semalam lagi, tapi apa salahnya kalau kita bagitahu kepada sesiap sahaja yang belum tahu tentang perkara ini. Semoga sama-sama kita dapat fikirkan mengapa ini semua boleh terjadi terutama sekali di hari baik, bulan baik ini.


Apa ceritanya?
Sebelum itu, elok benarlah kita tinjau blog asal di mana maklumat ini dikenalpasti iaitu dari:


Malas nak berceloteh panjang, cuma nak suruh baca je apa yang ada kat komen di facebook tuan empunya badan.



klik gambar untuk penjelasan lebih lanjut



Sudah baca? Sudah jelas? Sudah tahu apa yang diwar-warkan?


Selaku seorang penganut beragama Islam, apakah reaksi anda?

Pejamkan mata? Pekakkan telinga? Buat-buat tak tahu?




Apa boleh dikata, kes ini sama seperti kes yang berlaku bulan Mei lepas. Tetapi, kes ini lebih parah bila melibatkan isu akidah. Masihkah anda ingat tentang kes ugut bunuh TG Nik Aziz. Perkataan yang digunapakai memang sama, F**K tetapi dalam skop yang berbeza.


Kes dulu, kutuk ulama/pemimpin tetapi kes sekarang sudah berani kutuk agama Allah



Kalau ye pun tak nak puasa, tak payah nak kecoh-kecoh, nak kutuk-kutuk orang yang berbuat kebaikan. Jahil biarlah berpada-pada, tak payah nak bagitahu satu dunia.
Persoalan yang timbul, adakah die betul-betul orang Islam?
Cuba serbu facebook gagal sebab sudah tiada dalam carian.
Cuba serbu blog pun gagal sebab private dan open kepada orang jemputan sahaja.
Apa yang jelas, tindakannya itu memang menunjukkan dia seorang yang berfikiran dangkal. Semoga kes ini menjadi pengajaran dan teladan kepada yang lain, "yang buruk jadikan sempadan, yang baik jadikan teladan".


Seolah-olah, isu ini berkait rapat dengan entri sebelum ini iaitu KERANA SEBOTOL MIRINDA MERAH. Dalam entri itu, di bahagian penutup ada pengajaran dan saranan kita selaku orang dewasa. Apa tanggungjawab kita hari ini. Bukan apa, takut kes-kes macam ni lah yang berlaku. Oleh itu, pendedehan di peringkat paling awal dan didikann yang betul amat wajar diberi agar mereka mendapat gambaran jelas tentang puasa dan Islam khususnya. Maka, tidaklah mereka akan menyalahkan identiti sendiri yang terpapar di kad pengenalan dan persoalkan mengapa mereka dilahirkan sebagai seorang Muslim.



Isu tidak puasa bukan baru, tapi sudah lama. Di manakah sensitiviti mereka terhadap agama? Kes terbaru di Kulim mengenai sorok makanan dalam lif. Inilah berlaku jika mahu mengaut keuntungan semata-mata tanpa memikirkan soal lain.

Kes yang berlaku di depan mata pun ada:
  • Selepas solat Jumaat tempoh hari, seorang lelaki tidak berbaju memegang baldi di lokasi pembinaan bersebelahan masjid kusyuk menghela asap putih. Solat Jumaat ke mana, puasa entah ke mana. Apapun, cuba bersangka baik, mungkin dia bukan beragama Islam walaupun muka ada iras-iras orang Melayu.

  • Housemate bercerita tentang apa yang dilihatnya di Giant Bayan Baru sewaktu pergi mencuci kereta, mat-mat cuci di sana dengan slumber dek menghisap rokok.


Sudah pasti, banyak lagi kes-kes yang berlaku di luar sana. Hanya antara nampak dan tidak sahaja. Apapun, apa yang kita mampu adalah berdoa semoga mereka seperti ini diberi petunjuk dan hidayah oleh Yang Maha Esa hendaknya, amin.

RUJUKAN



***ENTRI TERGENDALA PAGI TADI***

selamat bersahur...

selamat berpuasa...

selamat berbuka...





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Re-design By dikbee | Powered By Blogger