TAHUN BARU

/
29 Comments
Sebut pasal tahun baru, mesti ramai terpikir-pikir pasal 2010.
Aku pun, pikir camgitu dulu. Hakikatnya, orang Islam sambut tahun baru lebih awal. Tahun ni aku alert sikit nak sambut tahun baru Hijrah sebab ada baca kat blog sis hanie pasal nih masa rancak berkomen untuk contest yang beliau anjurkan.

Dalam sedar atau tidak sedar, kita seakan-akan melupakan kalendar Islam.
Masing-masing sibuk menghafal kalendar omputeh. Anak-anak diajar menghafal nama bulan dari JANUARI hingga DISEMBER sehinggakan ada yang terlupa untuk mengajar anak-anak tentang nama bulan-bulan dalam kalendar Islam yang bermula daripada MUHARAM ke ZULHIJJAH. Kalau yang ingat pun time MUHARAM (tahun baru), RAMADHAN (bulan puasa), SYAWAL (raya sakan) dan ZULHIJJAH (musim makan daging lembu korban). Bulan-bulan lain, kena rujuk kalendar lah, bahagian petak, tulisan kecik sikit bawah tarikh dalam kalendar harian. Inilah realiti dan bukannya omongan kosong semata-mata!

Kalau disuruh sebutkana bulan-bulan omputeh dalam setahun, kompem berduyun-duyun boleh jawab. Sambil kenyit-kenyit mata dan senyum lebar. Tetapi sayangnya, cuba suruh bilang bulan-bulan dalam kalendar Islam, hah ramai yang kantoi tak tahu. Pastuh, klu ustazah/ustaz soal dalam kelas (waktu skolah), mulalah gatal kepala, dahi berkerut, dan cuit org sebelah. Aku pun ingat sebab dengar nasyid time kecik-kecik dulu,haha. Bahang pembangunan dan arus permodenan, perkiraan hari, bulan dan tahun rancak dikira mengikut standard antarabangsa.

Hari ni kompem semua dah tahu kan bila kita sambut tahun baru Hijrah?
Tak kiralah yg tahu ke, yang tak tahu ke, jom sama-sama ambil tahu.
Kepada yang tahu, sila ambil peluang bagitahu kepada mereka yang belum tahu

Mengikut perkiraan bulan Islam iaitu tahun Hijrah, 1 Muharram iaitu jatuh pada 18 DISEMBER 2009 merupakan hari pertama dalam tahun baru Islam, iaitu TAHUN 1431 HIJRIAH. Maka hari ini iaitu, 30 ZULHIJJAH 1430HIJRIAH bersamaan dengan 17 DISEMBER 2009 merupakan hari terakhir dalam kalendar Islam.

Sempena tahun baru Hijrah ini, aku nak ambil kesempatana nak mengucapkan selamat menyambut tahun baru hijrah 1431H buat semua pelawat ke sini tak kira sahabat, kawan lama, kawan baru, kawan nyata, kawan alam maya, kaum keluarga dan saudara-mara seagama, Islam!

SALAM MAAL HIJRAH

Sempena Maal Hijrah ini, sama-sama renung-renungkan kisah penghijrahan Rasulullah S.A.W dan para sahabat dan recall balik sejarah Islam. Semoga, apa yang dibaca boleh difahami dan dipraktikkan untuk kita berhijrah dari semasa ke semasa, amin! Penghijrahan zaman moden bukanlah dari aspek luaran semata-mata (berpindah-randah), tapi perlulah juga dituruti dengan penghijrahan dalaman (aspek-aspek dalaman, oputeh panggil inner side)

Kejap lagi dah nak Asar, so lepas Asar nih boleh lah baca doa akhir tahun untuk mendapat keberkatan. Doa akhir tahun dibaca selepas waktu Asar dan sebelum masuknnya waktu Maghrib.

Selepas Maghrib plak, jom ramai-ramai kita baca doa awal tahun. Semoga tahun baru yang mendatang ini sentiasa mendapat keberkatan daripadaNya, amin! Selepas Maghrib, maka bermulalah perjuangan kita di tahun baru 1431H.






:::::kotakmemori:::::
tiba-tiba teringat zaman skolah rendah dulu, time maal hijrah la ada byk pertandingan antara skolah-skolah. pertandingan nasyid, bercerita, tilawah, hafazan dan lain-lain lagi. aku pun aktif join benda-benda gini dolu-dolu dari darjah 4 hingga ke darjah 6,hak3. nice experience! nnt next post story pasal nih time budak-budak dulu sekitar sambutan maal hijrah, kenangan sepanjang hayat,muah


You may also like

29 comments:

  1. join contest plok dohh,.,

    slamat taun baru boh dehh,.
    taun baru 1431 h,.

    ReplyDelete
  2. selamat menyambut awal muharam.. :)

    ReplyDelete
  3. cikTi:
    join puah2 duk sajo,hak3
    selamat taun baru gak cikTi
    salam maal hijrah!

    ReplyDelete
  4. sabariah:
    salam maal hijrah dari bumi malaysia!

    ReplyDelete
  5. famous jugak sis hanie ni, merata rata orang join.

    selamat tahun baru.

    ReplyDelete
  6. salam maal hijrah: pastikan hari ini lebih baik dari semalam, barulah jadi umat islam terbilang!
    hehhe... (^___^)V

    lama tak menjenguk.

    ReplyDelete
  7. salam maal hijrah pada kamu juga.

    marilah kita memperbaiki diri bersama sama, semoga tahun baru ini lebih beerti!

    ReplyDelete
  8. hahaha
    aku leh hafal bulan2 islam pun sebab ada lagu nasyid pasal bulan2 tu
    salam maal hijrah dan selamat berazam

    ReplyDelete
  9. Assalamu'alaikum..Penaberkala.. :)
    Slm Ma'al Hijrah.. :)
    Semoga setiap kelemahan yg ada pd diri kita dapat diperbaiki lg pd tahun ini demi menuju puncak Mardhatillah,ye..Amin..

    ReplyDelete
  10. allopz!~!~:
    lama miss allopz menyepi
    btw, salam maal hijrah
    selaamt tahun baru!

    ReplyDelete
  11. QistinaNafisahIman:
    salam maal hijrah Q
    moga sama-sama dapat perbaiki diri utk taun baru nih, insyaAllah

    ReplyDelete
  12. Monolog:
    agak famous la..dah ramai kot join skang..

    slmat taun baru!
    thanx sudi singgah sini

    ReplyDelete
  13. YobSumo:
    yup, btul tuh
    semoga tahun ni lebih baik dari tahun sebelumnya dengan izinNya, amin

    ReplyDelete
  14. norashikin rahmat:
    salam maal hijrah
    insyaAllah cik Ikin
    tu pasal, lama tak nampak kelibat cik Ikin kat sini..
    welcome back!

    ReplyDelete
  15. hans:
    haha, sama lah kita
    sampai hari ni blh igt,bgs gak adanya lagu2 camtuh

    selamat berazam
    menunaikan azam tidak semudah menanam azam
    sama-sama berusaha mencapai azam!yeah

    ReplyDelete
  16. Ieda the Rainbow Princess:
    waalaikumussalam kak ieda
    salam maal hijrah
    insyaAllah, sama-sama kita berusaha!
    thanx for the reminder

    ReplyDelete
  17. salam maal hijrah buatmu jugak dan salam singgah.. ehehee.. =)

    ReplyDelete
  18. Jard The Great:
    time kasih sudi singgah
    salam maal hijrah

    ReplyDelete
  19. Salam Maal Hijrah Penaberkala aka anuar (baru tau name sebeno)
    Sorry lambat wish yer...
    ehemm..ade ngumpat ka..hik3x
    just joking
    Semoga tahun baru ini membawa sebuah transformasi baru ke arah yg lebih baik ..AMIN~

    ReplyDelete
  20. Ummi Hanie:
    haha,dh tau nama sebenar
    thanx sudi singgah sini
    insyaAllah kak hanie
    salam maal hijrah gak

    ReplyDelete
  21. Ummi Hanie:
    haha,dh tau nama sebenar
    thanx sudi singgah sini
    insyaAllah kak hanie
    salam maal hijrah gak

    ReplyDelete
  22. nifi a.k.a beliamuda:
    same goes to you my fren

    ReplyDelete
  23. salam maal hijrah bro!

    kentut kuat2, org kata gentleman. kentut slow2 lak, musuh dalam selimut beb! haha..

    study utp kan? singgah blog ni.

    http://krenmaut.blogspot.com

    dia lecturer utp yg cool! hehe

    ReplyDelete
  24. johan adam:
    salam maal hijrah
    haha,entri psal kentut tuh best la bro
    yup,kat utp
    ok,nnt ada masa blh lawat ke sana

    ReplyDelete
  25. bro, aku amek doa awal n akhir tahun tu. tq..

    ReplyDelete
  26. johan adam:
    welkom.no problem lah..benda baik kena sebar-sebarkan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...